Matros Rolf Sundblom på Föglö säger att julstämningen nog infinner sig trots att han sedan tio dagar går hemma i stället för att arbeta på m/s Skarven som är upplagd i Mariehamn.

Skarvenmatros: Lyxfartyg kräver mera manskap

– Om man beställer ett lyxfartyg med datateknik ska man inse att det kräver större besättning än en vanlig färja. Det säger matros Rolf Sundblom som sedan en dryg vecka är i arbetskonflikt och inte arbetar på Föglöfärjan m/s Skarven.

Dödläget om besättningens storlek på Föglöfärjan m/s Skarven fortsätter. Sedan tio dagar är fartyget upplagt i Mariehamn. Ålands landskapsregering vill minska besättningen och anser att det räcker med en enda matros i en fyra mans besättning på tidiga morgonturer och sena kvällsturer.

Sjömansunionen godtar inte nedskärningen.

Rolf Sundblom, 56, som i trettio år arbetat på Föglöfärjan, understryker att konflikten handlar om besättningens och passagerarnas säkerhet.

– Av säkerhetsskäl måste vi vara två matroser. M/s Skarven har en utvecklad datateknik som är mycket komplicerad att behärska. Därför behövs det en navigationsutbildad styrman uppe på bryggan.

Rederichef Kaj Jansson antyder att ni bara är ute efter att få behålla era furstliga övertidsersättningar. Stämmer det?

– Alla vill väl göra övertid, men måttligt. Och vi tar ut övertiden som ledig tid. Det ingår i avlöningssystemet för att vi ska kunna arbeta enligt schema. Det betyder visserligen att en vikarie måste ersätta så det kostar så klart, men inte är det vi som lyfter pengarna.

Läs mera i dagens tidning.