Foto: Hbl-arkiv/Robert Jansson

Öppet myteri på åländska m/s Skarven

Den otursförföljda Föglöfärjan m/s Skarven ligger sedan en vecka upplagd i Mariehamn. Matroserna protesterar mot mindre bemanning och landskapsregeringen hotar med uppsägning.

När m/s Skarven äntligen sattes i trafik mellan Lumparland och Föglö i mars 2010 hade fartyget redan gett upphov till två rättsprocesser.

Åland kräver ersättning av varvet i Litauen för att färjan försenades med nästan ett år och av ansvariga tjänstemän som gav grönt ljus för tillbyggnader som gjorde bygget märkbart dyrare.

Nu hotar nya processer.

M/s Skarven står sedan en vecka upplagd i Mariehamn för att matroserna vägrar arbeta. De protesterar mot landskapsregeringens beslut att under sena kvällsturer och tidiga morgonturer minska besättningen från fem till fyra man.

De strejkande matroserna har tilldelats skriftliga varningar och hotas av uppsägning. Men Sjömansunionen godtar inte varningarna.

– Matroserna vägrar inte arbeta, tvärtom står de hela tiden till förfogande. Men de kan inte acceptera att arbeta på en underbemannad färja som enligt Trafiksäkerhetsverkets avdelning på Åland hotar både besättningens och passagerarnas säkerhet, säger ombudsman Henrik Lagerberg.

Infrastrukturminister Veronica Thörnroos anser att det viktigaste är att den ersättande färjan m/s Knipan upprätthåller Föglötrafiken.

– Knipan är hälften så stor som Skarven men kör samma turlista vilket garanterar att livsviktiga transporter från fiskförädlingen kan upprätthållas.

– Knipan har fyra mans besättning; enda orsaken till att Skarven har fem man var att färjan representerade en helt ny typs fartyg och att vi därför i inkörningsskedet för säkerhets skull ville ha fem man ombord. Nu är färjan inkörd och eftersom en besättningsman vill gå ner i deltid ansåg vi läget lämpligt att under sena kvällar och tidiga morgnar köra med bara fyra man. Lösningen kan genomföras utan att någon sägs upp. Men matroserna svarade med att gå i land.

Veronica Thörnroos hänvisar till Trafiksäkerhetsverket i Finland som bestämt att en besättning på fyra man är nog.

I vilket skede avskedar ni de strejkande matroserna?
– De strejkar ju inte. Sjömansunionen har i brev försäkrat att det här inte handlar om en arbetskonflikt. Därför betraktar vi aktionen som olaglig arbetsnedläggelse. Vi har gett matroserna en varning. Hur snabbt processen som slutar med uppsägning fortsätter vet jag inte, det sköter förvaltningen om, säger Veronica Thörnroos.

Henrik Lagerberg godtar inte disciplinära åtgärder mot ”duktiga sjömän som arbetat i 30–35 år”.

– Hela härvan beror på att Trafiksäkerhetsverkets huvudkontor, som anser att det räcker med fyra mans besättning, inte kommunicerar med avdelningen på Åland som utförde en räddningsövning och slog fast att Skarven inte är sjösäker med mindre än fem man ombord. Kunskapen finns här, inte i Helsingfors.

Men Knipan kör med fyra man?

– Knipan har i dag befälhavare, maskinchef och två matroser. Skarven ska enligt den nya modellen på vissa rutter ha befälhavare, maskinchef, styrman och bara en matros. Det avgörande är antalet matroser som av säkerhetsskäl bör vara två, säger Lagerberg.