Jens Berg: Hbl skapar rubrikerna

Nyheterna om Hufvudstadsbladet har duggat tätt under de två senaste veckorna. Först kom beskedet om att vi intensifierar vårt samarbete med MTV3 kring ishockey-VM. I samma veva släpptes nyhe­ten om att vi själva också kommer att börja producera webb-tv. I veckan meddelade vi att Hbl kommer att börja ta betalt för en del av det journalistiska innehållet på nätet. Samtliga nyheter ledde till en livlig debatt, vilket givetvis är något mycket positivt.

Alla de här nyheterna hänger samman. Att mediebranschen i allmänhet genomgår en enorm förändring är ingen överdrift. Att tidningsbranschen i synnerhet genomgår sin största förändring hittills är inte heller en överdrift. De flesta traditionella tidningshusen byter sakta men säkert skepnad till bredare mediehus.

Tidigare var utgångspunkten för planeringen att fylla en papperstidning, nu är det innehållet som är utgångspunkten och distributionen sker på innehållets villkor. I ett mediehus är det innehållstypen som avgör hur, var och när något publiceras.

Orsaken till förändringen är givetvis läsarnas förändrade vanor. I den hisnande snabba digitaliseringen splittras konsumtionen på allt fler och olika kanaler. I den här världen måste tidningshusen reagera och distribuera sitt innehåll på flera plattformar än tidigare. En följd av det är att plattformarna blir mer jämställda, även när det gäller finansieringslogiken.

Det här betyder inte att Hbl skulle sluta satsa på papperstidningen. Tvärtom, papperstidningen är fortfarande vårt flaggskepp som vi fortsätter att utveckla på det mediets villkor. En nyhet från den gångna veckan är också den ansiktslyftning vi har gjort på nyhets- och ledarsidorna. Ytterligare en färsk nyhet är att Hbl åter har vunnit ett åtråvärt nordiskt pris för innovativ tidningsdesign.

En sak kan jag redan nu lova och det är att nyheterna om Hbl för det här året inte kommer att sluta här.