Pussy Riots-medlemmarna Headlights och Puck i Kajsaniemiparken i fredags. Foto: Lehtikuva / Jussi Nukari

Hyllade och missförstådda Pussy Riot

Pussy Riot har blivit Rysslands mest framgångsrika exportvara. Alla vill ha en bit av de ryska feministerna och superstjärnorna.

Det är alltså inte så konstigt att förlaget Like och arrangörerna bakom festivalen Världen i byn ville placera de båda Pussy Riot-medlemmarna på scen. Dessförinnan slog de på trumman för att driva upp medieintresset. Och intresset var naturligtvis enormt.

När stjärnorna själva insåg vad som höll på att ske tog de till sjappen. Arrangörerna var ytterst förvånade. Då jag ringde upp Pussy Riot-medlemmen Jekaterina Samutsevitj var hon lika förvånad.

– Hur är det möjligt att någon kan tro att vi i förväg meddelar om var vi ska uppträda? Det gör vi ju aldrig, konstaterade hon.

Det här missförståndet är i själva verket väldigt talande för Pussy Riots största problem – nämligen att kunskapen inom västvärlden om vad de står för och hur de jobbar i själva verket är påfallande grund. När jag intervjuade Jekaterina Samutsevitj i december var hon mycket bekymrad över den här saken.

Pussy Riot är en feministisk performansgrupp som inte är intresserade av pr eller att tjäna pengar. De är intresserade av att förändra Ryssland. Det innebär att deras verksamhet är koncentrerad till Ryssland och att de ytterst sällan reser utomlands. Framför meddelar de aldrig i förväg var de finns.

Uppträdandena som arrangörerna hade planerat in i Helsingfors gick ut på att stå på scen tillsammans med det finländska bandet PMMP samt att låta sig intervjuas på scen. De hade på förhand basunerats ut i alla tänkbara strutar. Att det skulle sluta på det här sättet var därför inte överraskande.

Själv har jag en känsla av Puck och Headlights inte enbart var oroade över sin egen säkerhet. De kommer från Moskvas undergroundkretsar där man är ideologiskt medveten och icke-kommersiell. Framför allt är man van vid att agera på sina egna villkor. Att springa i förlagens ledband och delta i prydliga intervjuer på scen är inte vad jag skulle kalla en Pussy Riot-grej.

Som Samutsevitj själv uttryckte det i Hbl-intervjun:

– Vi har aldrig haft för avsikt att skapa ett varumärke eller stå på scen i rånarluvor och vara superstjärnor. Vi kommer aldrig att sälja några skivor, det är inte alls vad vårt arbete handlar om. Vi är emot kommersialiseringen av konsten.