En skärmdump från en videosnutt om IS-rebellerna, före detta Isis. LEHTIKUVA / AFP PHOTO / HO / ISIL

Ett digitalt öga mot öga

Sociala medier är mer än bara selfies och toapappersreklamer. De är också viktiga kanaler för att locka anhängare, höja sin image och skicka varningar – för extremister.

För snart två år sedan äcklade och hänförde israeliska ungdomar omvärlden med att lägga upp leende stridslystna bilder på sig själva på bildappen Instagram, i färd med att förbereda sig för anfall mot Gaza. Våldet som blossat upp igen har fört med sig en ny skandal. Den här gången är det unga israeler som twittrar olustiga meddelande med budskap om att döda araber, med följden att de i gengäld själva blivit utsatta för påhopp.

De unga israelerna är ingen regelrätt grupp i färd med att sprida ett budskap, snarare obetänksamma tonåringar som jäser av känslor. Andra däremot är mer målinriktade. Hamas väpnade gren Qassambrigaderna för sedan länge ett propagandakrig mot den israeliska armén på Twitter, och de jihadistiska IS-rebellerna – tidigare Isis – som suddar ut gränserna i Irak och Syrien har visat att de är vassa medie­strateger.

Trots att sociala medier fortfarande känns som tillägg för den generation som vuxit upp med traditionella medieformer som radio och teve, har expertetablissemanget så småningom fått upp ögonen för de nya kommunikationskanalerna. Kawa Hassan, gästande forskare vid Carnegies Mellanösterncenter i Beirut räknar upp skicklighet i sociala medier som en av IS-rebellernas viktigaste egenskaper – och vissa anser att deras skräckpropaganda var en av de bakomliggande orsakerna till att de irakiska soldaterna lämnade sina posteringar vind för våg i Mosul.

Gruppen är också "rockstjärnan" bland de internationella jihadistgrupperna, säger terrorismexperten Charles Lister till tidningen The Independent, och pekar på hur de gått förbi de klassiska terrorgrupperna i mediestrategi och att locka nya rekryter. Under världsmästerskapet i fotboll sportade IS mediemaskin med att lägga till hashtaggar som #Brazil2014 i sina meddelanden, ett effektivt sätt att åka snålskjuts på vågen av information riktad till fotbollsintresserade. Till deras bravurnummer hör snitsiga videor och bilder som ser ut som reklamer – med det obehagliga tillägget av avskurna huvuden. Det är effektiva visuella budskap som visar upp deras framsteg och målar upp en bakgrund för rebellgruppens existens och mål.

Extremistgruppernas kommunikationsflöde går inte obemärkt. I USA har de amerikanska myndigheterna tagit kampen till Twitter, där de under namnet "Think Again Turn Away" för regelrätta ordkrig med meningsmotståndare och varnar för följderna av att ansluta sig till jihadister. Frågan är om de har någon effekt, eller om de egentligen bara gynnar synligheten för precis dem de vill motarbeta. Å and­ra sidan tar de upp en kamp på en arena där makten är hos extremisterna.

Men egentligen är det här inget nytt under solen – tvärtom. Kontrollerad kommunikation, riktade budskap, mystifiering, genomslags­kraft och skapande av image är a och o för vilken som helst lyckad PR-kampanj. Det enda som egentligen har förändrats är vem man kan nå och med vilka medel man gör det. Inget – förutom risken att utsättas för våld – hindrar en motkampanj på samma villkor.