Kimi Räikkönen. Foto: AFP/Lehtikuva.

Fåtal kan samtala under lopp

De flesta minns Kimi Räikkönens irriterade röst i Abu Dhabi förra året.

-  Lämna mig i fred. Jag vet vad jag gör, var hans svar på en uppmaning från Lotus kommandobrygga.

Eller svaret när man sa till honom att kolla däcken.

- Ja. Ja. Ja. Ja. Det gör jag hela tiden. Ni behöver inte hela tiden påminna mig om det.

Icemans förklaring?

- Prata kan man göra efter loppet.

Anledningen till uppmaningen var att man på kommandobryggan hade man sett att däckstemperaturen sjunkit när alla låg bakom säkerhetsbilen, något föraren varken kan se eller märka.
Ibland kan samtalen vara många mellan förare och team. Ingenjören ger föraren teknisk upplysning och upplyser honom om han måste komma in till depån. Föraren frågar var en annan förare finns och hur långt före eller efter han är. Rapporterar om över- eller understyrning och hur däcken slits. De ingenjörer som sitter i garaget får massor av information via de sensorer som finns i bilen men får inte ändra något via en radiosignal.
Det hela är ett slags radiopsykologi där man ofta inte pratar klarspråk för man vet att konkurrenterna kan lyssna.
Alert
I många länder är det förbjudet att prata i mobiltelefonen när man kör. I F1 pratar man när hastigheten ligger på nästan 300 km/h via en knapp som trycks in. För föraren gäller det att hela tiden vara beredd på att han plötsligt hör något i hörlurarna som finns inbyggda i hjälmen.
Så det gäller för ingenjörerna att veta exakt var föraren befinner sig på banan så att man inte stör och irriterar honom vid en omkörning eller en svår kurva.
En klassiker är vad som hände i Kanada för många år sedan. Plötsligt hör Williams ingenjörer Jaques Laffites röst.

- Prata inte med mig. Jag snurrar, sa fransmannen.

En som gärna pratade var Jacques Villeneuve, världsmästare årgång 1977.
Enligt hans dåvarande ingenjör Alan Permane ville han ständigt ha information.

- Han ville prata på varje varv. Även om det bara var snack.  Han ville veta på vilken plats de andra låg, vad som hände med bilen. Helt enkelt allt.
- Nästan alla andra ville bara veta något aktuellt.

Kimi har gjort helt klart att han vill prata så lite som möjligt. Om det gäller en presskonferens, intervju eller med ingenjörerna under loppet spelar ingen roll. Hans motto är att inskränka sig till det absolut nödvändigaste.

- Varje förare och ingenjör arbetar på olika sätt. Några gör det bättre än andra.
- Vi har ett bra system hos Lotus. Vi vet när det är absolut nödvändigt att prata. Men när allt fungerar som det skall finns det inte mycket att prata om., säger Räikkönen.
- När föraren behöver något kan han ju fråga.

En ingenjör är övertygad om att problemet med dagens formel 1 är att man inte kan låta en förare köra hela loppet helt i tystnad och utan att avbrytas.

- Mycket beror på föraren men det finns viktiga saker som han snabbt måste få veta.  Det kan gälla balans, bensinförbrukning eller blandning.
- Man kan och måste bygga upp ett förtroende med honom.

Befinner sig föraren på en raka spelar det ingen roll om man säger något.

- Men om han är mitt i bromszonen i en kurva får man absolut inte göra det. För honom handlar det ju om en meter eller två. Bromsar han för tidigt tappar han fart. Gör han det för sent är risken stor att han glider av. Så det gäller att hitta det rätta ögonblicket.
- En sak är dock helt klar. De riktigt snabba förarna förlorar ingen tid när man anropar dem eller själv pratar, säger Permane.
- Det finns dock inte många som klarar av det. Micheal Schumacher var en. Av dagens är det Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton och Sebastian Vettel.
- De har en förmåga för multitasking. Att göra flera saker samtidigt. Några behöver 100 procent av sina krafter för ett varv. Förare som Vettel och de andra kan köra ett snabbt varv och ändå snacka via radion.