Foto: AFP / Lehtikuva.

"Som om man skulle se sin egen framtid"

Den synligaste delen av kartläsarnas jobb i rally är att anteckna och läsa noter. Men kartläsarna samarbetar också med Internationella bilsportförbundet FIA och har börjat få sina röster hörda då man planerar VM-deltävlingar.

– Främst kommenterar vi schemat för notanteckning och tävlingar. Ibland är det till exempel så tajt tidsplan för förflyttningen mellan specialsträckorna att man måste köra för fort, säger Jarmo Lehtinen, kartläsare till Mikko Hirvonen.

I VM-rallyt i Jyväskylä och några andra VM-deltävlingar har kartläsarna redan lyckats tänja ut på tiden för notanteckning till två och en halv dag.

– Under de dagar då man tecknar ner noterna tillbringar vi alltid tio timmar på vägarna. Sedan korrigerar man ännu noterna i 4–5 timmar på hotellrummet. Har man bara två dagar på sig blir dagarna så långa att man är färdigt trött då rallyt inleds, säger Lehtinen.

– När Jyväskylärallyt utvidgades söderut sade vi arrangörerna att det blir tajt för kartläsarna. Det tar halva dagen att köra ner söderut.

Mörka grussträckor slopas

Kartläsarna fäster också FIA:s och tävlingsarrangörernas uppmärksamhet vid säkerhetsfrågor.

– De senaste åren har alltför många bilar blivit perforerade av broräcken, inte i VM-rallyn, men överlag, påminner Lehtinen.

Lehtinen anser att en eller två personer som själva tävlar med dagens bilar borde övervaka VM-rutternas säkerhet.

– De skulle se farliga ställen med samma skala som vi, säger Lehtinen.

Om Lehtinen fick bestämma skulle snabba grussträckor i mörker strykas från rallyna helt och hållet.

– Vad får man ut av dessa sträckor? Vi har bara fått som svar att "också på 1970-talet körde man i mörker". Det tär på idrottsligheten och säkerheten, säger Lehtinen.
– I rallyt i Wales där man kör på asfalt, ofta i vått före, är det däremot jättefint att tävla när det är mörkt.

En kilometer per sida

Det är hård fart och exakta noter som gäller i rallyt i Mellersta Finland, men deltävlingen i Jyväskylä tillhör inte de svåraste för Lehtinen.

– Här är kurvorna och noterna färre än i många andra rallyn. I medeltal ryms en kilometer väg på en sida i nothäftet, säger Lehtinen.
– Då farten dessutom är hård hela tiden är rytmen i notläsningen bra. Rytmen ändras inte hela tiden såsom till exempel i Sardinien eller Portugal.

Helt nöjd med upplägget av rallyt är Lehtinen ändå inte.

– Det är lite lustigt att vi i morgon kör åtta specialsträckor och bara 45 kilometer. Jag önskar att vi i stället skulle köra fulla dagar på fredag, lördag och söndag.

När vet en kartläsare att en sträcka gått bra?

– Jag har brukat jämföra att då noterna är exakta känns det som om man skulle se sin egen framtid några sekunder i förväg. Det känns som att vara i en film. Man vet hela tiden vad som händer härnäst.