Mercedes-Benz Superdome. Foto: Rob Carr/ LEHTIKUVA / Getty Images/AFP.

Super Bowl - en nationell helgdag

Inget amerikanskt idrottsevenemang är större än Super Bowl. Inget kan heller ena USA som finalen i amerikansk fotboll som spelas natten till måndag finsk tid i New Orleans.

På söndag i New Orleans ställs favoriten San Francisco 49ers mot Baltimore Ravens. Men det är egentligen inte det allra viktigaste. När Super Bowl avgörs är det för merparten av alla amerikaner årets största idrottsevenemang oavsett vilka som gör upp i finalen.
Det här är söndagen som blivit en inofficiell helgdag och dagen då man oavsett samhällsklass eller var man bor bänkar sig framför tv:n för något som blivit en enorm industri.

– USA har 325 miljoner invånare, det tar sex timmar att flyga kust till kust, så stort är landet. Men det är ett av tillfällena som enar vårt land, säger Mark Brzezinski, USA:s ambassadör i Stockholm, till TT.

Tacksam tv

Brzezinski växte upp i norra Virginia och lärde sig heja på Washington Redskins. När laget på 70- och 80-talet var som bäst stängde de allmänna skolorna för att eleverna skulle få följa finalen. Skälen till att just Super Bowl vuxit sig så enormt stort är flera:
Amerikansk fotboll har en stark tradition och är en extremt tacksam tv-sport med de olika spelsekvenserna.

– Fotboll har alltid varit en hörnsten i amerikansk kultur. Det är handlar om strategi, styrka och lycka men för tv-tittare handlar det mycket om den strategiska biten. Folk älskar att försöka förutse vad nästa drag kommer bli på planen. Man älskar helt enkelt att vara "soff-quarterbacks" och själva analysera vad spelarna ska göra, säger Brzezinski.

Många slår vad

Finalen lockar även personer som annars inte är intresserade av fotboll.
Med mer än 111 miljoner tittare i fjol är annonsmarknaden gigantisk. I fjol betalade företagen 3,5 miljoner dollar för 30 sekunders reklamtid under finalen. Reklamen blir i ibland lika omskriven som själva matchen. Det gäller också halvtidshowen, i år med sångerskan Beyonce.
Inget idrottsevenemang i USA lockar heller till så mycket vadslagning.
Enligt en amerikansk spelsajt har mer än 50 procent av alla vuxna amerikaner spelat på matchen. Hälften av alla vad som slås är också av typen: "vilken färg kommer det vara på sportdrycken som hälls över vinnande tränaren?"
För de allra flesta amerikaner har Super Bowl en positiv innebörd och betydelsen blir ännu större i ekonomiskt svåra tider, enligt Brzezinski.

– USA har haft en tuff tid ekonomiskt men tar nu steg framåt och något jag gillar är att New Orleans får arrangera matchen. Staden har en plats i amerikaners hjärtan efter orkanen Katrina.

Läs Hbl:s Super Bowl-paket i söndagens tidning!