Kobe Bryant. Foto: Lehtikuva / AFP Photo / Mark Ralston

OS-inlägget: Titta! Kobe åker kollektivtrafik!

Det finns ett fotografi som spritt sig över världens webbplatser som säger en hel del om London-OS.

Bilden föreställer tolv unga män med basebollkepsar och jättelika hörlurar som flinande poserar framför kameran, som ett gäng collegekids på väg på en svensexa.

Fotografiet ifråga hittades härom dagen bland annat på Kobe Bryants Facebooksida, tillsammans med kommentaren ”On the train after a big win vs Argentina. Crew deep!”.

Männen på bilden är alltså USA:s OS-lag i basket, som i kväll spelar semifinal efter att ha vunnit sina sex tidigare matcher i turneringen med 36 poäng i snitt.

En enkel orsak till att bilden skapat viss uppståndelse är var den är tagen. På lokaltåget. Titta, LeBron James och Kobe Bryant åker kollektivtrafik!!!!!

Bilden säger således någonting om basketlagets status och attityd. Laget är efter match på väg hem till sitt lyxhotell i centrala London, idrottarbyns mer spartanska förhållanden duger inte.

Och att de nedlåter sig till kollektivtrafik ses som uppseendeväckande.

Men bilden berättar också mycket om hur fantastiskt väl trafikarrange­mangen lyckats i detta OS. För när NBA-stjärnorna vill åka hem på kvällen är det bekvämaste, enklaste och framför allt snabbaste sättet inte att förlita sig på privatchaufförer, limousiner eller arrangörsbussar som för spelarna från dörr till dörr. Kollektivtrafiken är effektivast.

En stor anledning till transportsuccén kallas ”the Javelin train”. Visst, Londons utmärkta tunnelbanenät har också fungerat ypperligt och transporterar under OS dagligen fyra miljoner passagerare. Men det är de splitternya japanska snabbtågen som imponerar mest.

Det första tåget gick samma dag som OS startade, och nu går de var femte minut dagtid. Den hyfsat långa resan från Olympiaparken i Stratford till King’s Cross inne i stan till tar sju minuter. Från King’s Cross går sedan sex tunnelbanelinjer ut över London och otaliga tåg startar därifrån sin resa ut i landet. Farhågorna om totalt trafikkaos för OS-åskådare glömdes snabbt.

Att det som i Japan kallas för ”bullet trains” i England i stället fått sitt namn efter en av de olympiska grenar som fanns med redan i antikens Grekland borde glädja en och annan finländare.

Det finns ju bara ett enda land som har mer än en deltagare med i morgondagens spjutfinal. Och efter att en hel hög med starka namn, som världsmästaren de Zordo och tre lettiska kastare försvunnit redan i kvalet är allt bäddat för åtminstone ett blåvitt brons på Olympiastadion.

Med Tero Pitkämäki, Ari Mannio och Antti Ruuskanen i final förstår ni vart det här är på väg. Slutklämmen är förutsägbar, men alltför uppenbar för att låta bli att dra.
OS-arrangörerna och finländsk ­friidrott är i exakt samma situation. Det är en otrolig tur att man kan lita  på spjuttåget.