Gör folkvettet obligatoriskt!

Korsdraget på vår lärarkår har ökat i styrka. Sommaren har bjudit på många utspel och debatter som avslutats med ett krav på att skolorna i högre utsträckning än i dag borde göra si eller så för att råda bot på något missförhållande i samhället.

Å ena sidan borde skolorna satsa mera på den sociala dimensionen när barnen tillbringar allt mera tid framför skärmarna, men å andra sidan borde skolorna hänga med i utvecklingen och prioritera datorn i undervisningen. Dels är det önskvärt att Finland även i fortsättningen placerar sig högt i internationella jämförelser gällande kunskaperna, dels måste en större ansträngning göras för att öka elevernas trivsel som inte rankas lika högt.

Också på det administrativa planet pågår en korseld. Den färska undervisningsministern Krista Kiuru gjorde nyligen ett utspel i Hbl om att lagstadga maximistorleken på klasserna. Samtidigt skärs statsandelarna till kommunerna ner. Signalerna gällande timfördelningen är minst lika förvirrande. Vi borde öka det obligatoriska antalet timmar men samtidigt göra fler ämnen valbara.

Trots att det i den här idékanonaden känns omänskligt vill även jag komma med en vädjan inför skolstarten. Jag önskar att alla lärare någon gång under terminen skulle behandla hat och fördomar mot minoriteter. Vi föräldrar och vi inom medierna spelar en minst lika viktig attitydfostrande roll, men det är först när eleverna tillsammans får diskutera frågan som djupare insikter kan nås.

Det har skett en förskjutning i det tonläge som används i kommunikationen. Vuxna mobbar varandra allt häftigare i offentligheten och exemplets makt är stor. Det finns tyvärr gott om färska händelser att utgå från i undervisningen. En kunde vara den våg av näthat som följde på tv-serien Finland är svenskt. En annan utgångspunkt kunde vara debattklimatet på rasistiska webbforum.

Varför skriver någon så här om en grupp människor? Hur skulle det kännas om någon skrev så här om oss? De här frågorna är definitivt inte lätta att diskutera, men samtidigt en nödvändig grundkurs i folkvett. Även om man önskar skydda barnen från vuxna hemskheter så länge som möjligt, så ramlar de i vilket fall som helst över dem förr eller senare.

Å ena sidan borde barnen få vara barn, men å andra sidan föds attityder redan i unga år. Jag överlåter det pedagogiska utförandet till experterna och sänder er samtidigt en varm tanke när vi packar tre ryggsäckar hemma i kväll.