Etern blir fattigare när Radio Helsinki går i graven

Radio Helsinki tystnar i oktober. Ägaren Helsingin Sanomat inleder samarbetsförhandlingar med hela personalen på den lilla kanalen, som kommersiellt aldrig har varit speciellt lönsam.

De ursprungliga planerna var att kanalen i höst skulle flytta över till Nelonen Media, men trots långa förhandlingar hittades inga synergilösningar som kunde garantera ett bättre ekonomiskt resultat.

Det är inte enbart Radio Helsinki som brottas med lönsamhetsproblem. De flesta radiostationer har under året drabbats av lågkonjunkturen med ett stort reklambortfall som följd. Även den hårda konkurrensen från övriga digitala ljudkällor syns. Sett ur ett perspektiv på tio år har finländarnas radiolyssnade minskat med cirka en halvtimme om dagen.

Radio Helsinki grundades 2001 och har sedan dess fungerat som en uppstickare i den finländska etern. Kanalens signum har varit den breda musikrepertoaren. Redaktörerna har handplockat låtarna till samtliga sändningar och musikutbudet har ofta varit mera varierande än på statliga Yle.

I och med nedläggningen sker en ytterligare strömlinjeformning av radioutbudet. När både Yle och de stora kommersiella aktörerna slåss om den unga publiken på samma planhalva och med samma medel, behövs modiga alternativ. Radio Helsinki var ett sådant.