Bonuskortet registrerar och räddar oss

Fallet med giftigt ogräs bland frysta grönsaker är ovanligt på många sätt.

Det ovanligt att ett ogräs, som dessutom är giftigt, hamnar bland ätbara grönsaker. Samma belgiska leverantör har ändå använts av minst två olika producenter i Finland. Det är ovanligt men inte unikt att kunder som köpt en produkt spåras och kontaktas. Båda ovanligheterna stämmer till eftertanke.

När produktionskedjan för livsmedel är lång ökar risken för misstag och avsiktliga fel. Upphandlingskriterierna och kontrollen är inte stränga nog. Det har konsumenterna blivit allt mer medvetna om och det ökar intresset för närproducerad mat. Före det aktuella fallet med spikklubba bland grönsaker hade vi hästköttsskandalen. Där fanns en misstanke om att en del av hästköttet skulle ha haft spår av mediciner. Men spikklubba är giftigt och därmed är den här skandalen större, också om det vore ett misstag och inte ett resultat av girighet.

S-gruppen agerade snabbt och fick inte enbart Eviras tillstånd utan också order att spåra de kunder som använt sitt bonuskort. Bara femton procent av grönsakspåsarna hade köpts utan bonuskort. Det var klokt att använda registren till att spåra kunderna. Vi kunder gör klokt i att inse att vi lämnar spår efter oss överallt och att det är enkelt att sammanföra spåren till en heltäckande bild.