Obegriplig metrolucka i lagstiftningen

Metrotrafiken måste regleras med lagstiftning – det slog riksdagens justitieombudsman fast just före valborg. Det var ett välkommet ställningstagande.

Årligen färdas 58 miljoner passagerare med metron i Helsingfors men det här är den enda trafikform som inte är reglerad i lagstiftningen. Till och med om cyklars konstruktion och utrustning finns det lagstiftning.

Det är obegripligt att vi har haft metrotrafik i decennier utan lagstiftning. Det är lätt att hålla med riksdagens justitieombudsman Petri Jääskeläinens konstaterande att lagstiftning behövs särskilt för säkerhetskrav och övervakningen av dem.
Metron har hittills varit en intern Helsingforsfråga. Helsingfors stads trafikverk fattar beslut om metrons säkerhetsnivå och övervakar sig själv. Stadens stadga med säkerhetsföreskrifter är enligt JO jämförbar med arbetsgivarföreskrifter.

Hbl har under de senaste åren gång på gång beskrivit hur svårt det är att få ut information om det som gäller metron och planerna på att automatisera trafiken. De svårigheterna har i och för sig inte att göra med att lagstiftning saknas för metron eftersom det handlar om offentlighetsprincipen. Men svårigheterna beskriver problemen med en myndighet som både utfärdar regler och övervakar sig själv.