Patienten trygg i bra system

Ett gemensamt kund- och patientdatasystem för social- och hälsovården i huvudstadsregionen är nödvändigt.

Ett enhetligt system vill Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt, HNS, Helsingfors, Vanda, Esbo, Kervo, Kyrkslätt och Grankulla samarbeta om.
Men även om Esbo vill samarbeta vill staden göra det på sitt eget sätt.
När staden för någon vecka sedan bestämde sig för att inte delta i upphandlingen av kund- och patientdatasystemet Apotti grundade sig beslutet på massiv kritik. Apotti var för stort att anskaffa i en bit. Det sades att Apotti är riskabelt för både ekonomin och verksamheten.
Riskerna ansågs mindre om man skaffar systemet i delar. Då kan man utveckla kunddatasystemet stegvis och starta genast i stället för att vänta på att Apotti-projektet blir färdigt 2016 eller senare.

Det nationella arkivet KanTa blir färdigt före Apotti. KanTa är en riksomfattande databas för hälso- och sjukvårdsenheterna, apoteken och medborgarna. Bland annat e-recepten finns i KanTa. Databasen möjliggör informationsgången mellan organisationer i landet och inom huvudstadsregionen.
Esbo anser att de bästa kunddatasystemen skapas genom att man upphandlar dellösningar och ansluter dem till nationella plattformer. På det sättet undviker man att bli beroende av en leverantör och möjliggör en snabbare utveckling av kunddatasystemen. Även medelstora leverantörer kan delta i upphandlingen.
Till skillnad från HNS, Vanda och Helsingfors använder Esbo redan ett enda system för både socialtjänsterna och hälsovården. I Esbo var det lätt för politikerna att vara eniga när man beslöt att staden går sin egen väg.

Samma frågor som i Esbo, diskuterades i Helsingfors och Vanda då man beslöt skaffa Apotti. Diskussionen gick het i höstas och nämnderna begärde utredningar om möjligheten att skaffa systemet i mindre delar och göra det möjligt för små företag att delta i anbudstävlan.
Helsingfors utredde också möjligheten att bygga systemet stegvis. I Vanda riktades kritik mot storleken och där frågades också om systemet är föråldrat då det tas i bruk. Kostnaden på tio år för Apotti lär vara 350 - 450 euro och priset har ifrågasatts. Samtidigt kostar nuvarande system HNS mer än 45 miljoner varje år.
Trots kritiken valde Vanda och Helsingfors Apotti, kanske för att båda städerna är i skriande behov av ett system där informationen om patienterna löper smärtfritt mellan enheterna.
Men när Esbo beslutat gå sin egen väg har politikerna i Vanda och Helsingfors börjat fråga sig om Apotti var ett vettigt val. Det är kanske för sent nu, men i Vanda har man i alla fall en överenskommelse om att frågan får tas till ny granskning om ett år. I Helsingfors verkar beslutet stå fast att Apotti skall inhandlas.

Oavsett diskussionerna fortsätter Helsingfors, Vanda och HNS upphandlingsprocessen enligt tidtabell. HNS har redan sagt upp sitt gamla system och målet är att det nya systemet kommunicerar med primärvården.
Vid HNS är vårdpersonalen trött på att behöva logga in sig på nytt varje gång de söker information. Där kommunicerar till exempel systemen för laboratorium, röntgen och recept inte med varandra. Alla åtgärder går trögt samtidigt som patienterna väntar.
När systemen fungerar dåligt innebär det risker för patienterna. Under 2011 listade HNS 4 092 situationer som var "nära ögat" på grund av brister i överföringen av information om medicinering, blodtransfusioner och vätskor. I 951 fall var åtgärden till nackdel för patienten på en skala från lätt till allvarlig.
På vårdcentralerna kämpar man med samma problem.

Det är varken till fördel för patienten eller hälsovården om uppgifterna om patienten vid ett vårdbesök inte syns på datorn medan kön ute i korridoren växer.
Ett nytt system behövs redan för att de gamla är bristfälliga och därmed riskabla.
Det spelar egentligen ingen roll vilket systemet är bara det för patienten är pålitligt och fungerar. Det skall vara skyddat mot intrång och informationen skall vara rätt och hanteras på rätt sätt. Bonus blir det när patienten ser att läkaren tack vare uppgifterna i systemet kan ge exakt den vård patienten är i behov av.