SDP i kläm mellan varven och Sannfinländarna

Många socialdemokratiska anhängare längtar efter den gamla goda tiden då staten kunde agera räddare i nöden.

Den senaste opinionsmätningen som Helsingin Sanomat publicerade i går visar det som sedan årsskiftet tydligt har kunnat uppfattas för alla som känner efter varifrån det blåser. Att STX Finlands varv i Åbo gick miste om Royal Caribbean Cruises senaste beställning har politiska konsekvenser åtminstone på kort sikt.
Det parti som drabbas särskilt är SDP och det parti som plockar anhängare är Sannfinländarna. I HS mätning ligger de fyra största partierna alla ganska nära varandra. Samlingspartiet är störst med knappa 21 procent, men har backat. Sedan kommer Centern och Sannfinländarna jämsides med 18,3 procent och på fjärde plats SDP med jämt 18 procent. Skillnaderna är visserligen så små att de ligger inom felmarginalen men det är länge sedan SDP har kommit på fjärde plats. I motsvarande mätning för Helsingin Sanomat i november-december var det Sannfinländarna som kom på fjärde plats.

Det mesta talar för att det är just STX-beställningen och regeringens beslut att inte bevilja det begärda lånet på 50 miljoner som är det avgörande. Särskilt i kombination med eurokrisen är beslutet svårt att smälta för industriarbetare och andra vänstersinnade, som hellre värnar om människor och arbetstillfällen än marknadskrafterna. Eurokrisen beror ju också på att EU:s regler inte har följts och att Finland då binder sig vid att låna Grekland miljardbelopp samtidigt som ett varvslån är omöjligt är en svårsmält kombination. Det hjälper föga att förklara att lånet på 50 miljoner till varvet knappast hade räckt långt eller varit avgörande. Inte heller att det är ohållbart att staten går in i ett krisföretag, vars ägare själva inte är beredda att satsa.
Det är Samlingspartiet som både leder regeringen och innehar posten som näringsminister men varken STX-frågan eller eurokrisen är lika känslig för dem. Förståelsen är större för en marknadsdriven politik och förväntningarna mindre på en statlig inblandning bland Samlingspartiets anhängare.

Bland socialdemokraterna är det tvärtom och många av dem som direkt drabbas av sämre sysselsättning på varven är traditionella socialdemokratiska anhängare. Bland industriarbetarna har tilltron till Jutta Urpilainens SDP inte heller före STX-affären varit orubblig. Under Urpilainens tid har avståndet mellan facket och partiet vuxit. Nu pressar sig Sannfinländarna målmedvetet in i precis det glappet.
Frågan fortsätter att vara aktuell. Sannfinländarna kommer att lämna in en interpellation så fort riksdagen sammanträder i början av februari. Samtidigt pågår på olika håll arbetet med att trygga att Åbovarvet kan bygga färdigt de två kryssningsfartyg som TUI-koncernen beställt. I det arbetet deltar också regeringen, som har alla orsaker att hitta en positiv lösning.

Lika intressant som Sannfinländarnas farmryckning i opinionsmätningarna är Centerns. Efter kommunalvalet verkar vinden ha vänt för partiet. I varvsfrågan har Centern, särskilt med ex-näringsministern Mauri Pekkarinens mun, varit betydligt försonligare än Sannfinländarna till regeringens beslut att inte låna pengar till STX-varvet. Centern har ändå varit aktiv och krävt att staten går in som ägare i varvsindustrin. Också de två stora och obegripliga förvaltningsreformerna kan gagna Centern.

Våren ser ut att bli politiskt turbulent. Regeringen har sin halvtidsgranskning i februari och några veckor senare ska budgetramarna slås fast. Då ska statsekonomin anpassas med kring en miljard. Förhandlingarna kan bli svåra och utspelen många.