Han vill äga Kina

Helsingforsvåren håller i sig även när vintermörkret sänker sig. Entreprenörerna visar vägen mot Finlands framtid.

Jag stötte på Mighty Eagle, Rovios marknadsföringsguru Peter Vesterbacka, på Nokia World i London.  Som vanligt stod han med fötterna stadigt på jorden och huvudet uppe i molnen. "Vi ska äga Kina", deklarerade han utan att det lät som skryt.
Han påpekade stolt att Angry Birds är det mest kopierade varumärket i Kina. De flesta brukar svära över piratkopiorna men för Rovio är det ett tecken på att de gör rätt saker.
Angry Birds är redan det mest nedladdade spelet. Den kinesiska marknaden ropar efter kringprodukter, som nu säljs av pirattillverkare. Inom något år ska Rovio ha 200 egna butiker för Angry Birds Magic, ett upplevelsekoncept som snart lanseras där kunden stiger in i en hel värld kontrollerad av arga fåglar. Målet är att bli nummer ett inom underhållning, butiker och varumärkesprodukter.
Rovio har snabbt tagit steget från spelutvecklare till varumärkesbyggare. Från London flög Vesterbacka raka vägen till New York där han fick ta emot Adweeks prestigefyllda pris Brand Genius i kategorin underhållning. Därifrån bar det av till Peking  för att fortsätta med etableringsplanerna.
Angry Birds har slagit världens tidigare mest nedladdade spel, Tetris, med hästlängder. Tetris har 100 miljoner enligt Guinness rekordbok, Angry Birds är på väg mot 500 miljoner.
"Vi är Disney för vår tid", säger Vesterbacka.
Vesterbacka är en av de synligaste representanterna för Helsingforsvåren, en våg av entreprenörsanda som sveper över huvudstadsregionen. Nästa vecka startar Slush – snösörja på engelska – ett annat projekt där han är djupt engagerad. Ett hundratal nystartade företag har anmält sig till evenemanget där entreprenörer och finansiärer möts. De kommer inte bara från Finland utan också Ryssland, Estland, Sverige osv.
Dagens Industri intervjuade häromveckan Vesterbacka och råkade samtidigt möta den amerikanska entreprenörsgurun Steve Blank på Rovios kontor. Den svenska reportern blev betänksam när Blank uppmanade svenska företag att etablera sig i Finland för det är här allt händer.
Fenomen som Angry Birds, Slush, Reboot Finland, Aalto Entrepreneurship Society visar vägen mot Finlands framtid.