Nokias långa lopp

Lanseringen av Windowstelefoner kan vara vändpunkten. Eller så inte.

Först den goda nyheten: Nokia har äntligen visat sina första telefoner - Lumia 800 och 710 - som drivs av operativsystemet Windows Phone.
Och fabriken i Salo är med och tar fram den helt nya generationen av Nokiatelefoner som ska ta världen med storm. De första leveranserna är på väg till butikerna.

En ny serie av billiga telefoner för marknader som Indien, Kina och Indonesien visar också att Nokia ingalunda tappat fokus på sina viktigaste tillväxtmarknader under Stephen Elops tid. Serien har fått namnet Asha, vilket betyder hopp på hindi. Symboliken i det får var och en tolka själv.

I själva verket säger Nokias anställda privat att de inte på länge varit så optimistiska. En återkommande replik är att vi bara ser början av allt det som är på gång.

Gårdagens lansering i London var Nokias största satsning någonsin med omkring tretusen inbjudna gäster. Förväntningarna var med andra ord uppskruvade och fylldes bara delvis. Det var ingen brist på energi, snygga bilder och musik, men substansmässigt fanns vissa frågetecken.

Samtidigt kan man nämligen konstatera att Nokia bara har levererat vad konkurrenter som Samsung, LG och HTC gör redan nu utan att lyckas förvandla Microsofts operativsystem till någon stor succé. Elop hävdade i går att Lumia är den första "riktiga" Windowstelefonen.

Vid ett första intryck framstår Lumia som snygg, renodlad och med funktioner som säkert tilltalar även kräsna konsumenter. Priset är också konkurrenskraftigt. Samtidigt finns där inte särskilt mycket som skiljer Nokias produkt från de andra, vilket är nödvändigt för att varumärket i köparnas ögon ska framstå som extra lockande.
Dessutom känns Lumia 800 lite som en ny version av N9.

Dilemmat som Nokia kämpar med är att hantera övergången mellan operativsystemet Symbian och det nya okända.
Nokia har valt att hålla volymerna uppe genom att under andra kvartalet dumpa priserna på sina nuvarande smarttelefoner. Prissänkningen är unik i bolagets historia, men bolaget har en stark kassa som dämpar verkningarna.

I detta skede fick alltså lönsamheten vika, men fritt fall är ingen lösning i det långa loppet.
Där kommer problemet: hur långt är det långa loppet? Markerade gårdagens lansering en vändpunkt i Nokias negativa utveckling eller talar vi om månader, år, innan utförsbacken är slut?

Elop hade därför gärna fått visa några telefoner till och också förklara närmare vad det är som gör Nokias varumärke så unikt. Krasst sett innebar gårdagens lansering bara att det finns två Windowstelefoner till på marknaden att välja mellan.

Den nya telefonen N9 med det Linuxbaserade operativsystemet MeeGo har blivit en succé, men Nokia har valt att begränsa utbudet i väntan på att Windowstelefonerna anländer.
Frågan kan fortfarande ställas om en fortsatt utveckling av MeeGo tillsammans med Intel hade varit det bättre alternativet. Då hade Nokia haft fria händer. Nu är bolagets framgång starkt kopplad till Microsofts och dragkampen om hur operativsystemet utvecklas.

Det är också värt att minnas att Nokia ensamt skapade marknaden för smarttelefoner och har en stolt tradition att falla tillbaka på. Det är där som marginalerna är högst.
Om Nokia väljer att satsa på höga volymer av billiga telefoner är risken stor att bolaget förvandlas till ett nytt Dell med stor marknadsandel - men med papperstunna marginaler.