Stilen var allt

Apples grundare Steve Jobs sörjs över hela världen och hyllningarna till hans kompromisslösa livsinställning är många. Den viktigaste delen av Jobs storhet riskerar ändå att falla i skymundan för personkulten av "Kiseldalens Leonardo". Det bidraget handlar framför allt om hans arbete med att göra de apparater vi omger med oss vackra och funktionella.

Historierna är många om hur medarbetarna på Apple tvingas skjuta upp produktlanseringar för att Steve Jobs inte varit nöjd med nyanser och färgskiftningarna eller någon för funktionen till synes obetydlig detalj.
Jobs har 2005 själv berättat, inför studenterna vid Stanforduniversitetet, om hur hans fascination för det vackra väcktes. När han efter bara ett halvår hoppade av universitetsutbildningen hängde han kvar länge för att gå enskilda kurser han tyckte verkade intressanta. Den som satte mest spår var en kurs i kalligrafi. När användargränssnittet för den första Appledatorn gjordes var målet att skapa den vackraste typografi någon sett.
Jobs skapade design som inte bara handlar om form och utseende utan lika mycket om en ideologi med rebellen i centrum. Det är inget under att världens alla formmedvetna designers och reklammakare hör till de mest hängivna i Applekulten. Att för dem föreslå ett byte till PC är den värsta skymf någon kan komma med eftersom det är lika med att påstå att de inte skiljer sig från massan.
Steve Jobs lyckades skapa en känsla av utanförskap och uppror bland folk som i det stora hela annars skulle betecknas som normala kontorsanställda. Att använda Mac är inte bara en fråga om praktisk tillämpning utan hänger även samman med attityd och livsstil.
Det är med hjälp av den ideologin som Apple kunde bygga upp hela affärsverksamheten som en sluten box dit ingen har tillträde. Där andra predikar öppna system och användargenererade innovationer stänger Apple dörren till det allra heligaste med dubbla lås. De få gånger Jobs ifrågasattes var när han försvarade slutenheten.
Steve Jobs – och hans medarbetare – hade en unik förmåga att göra elektroniken användarvänlig, smakfull och skapa en affärsmodell där folk är beredda att betala höga priser för att blir en del av en gemenskap där stil och funktionalitet är allt.