Upp till bevis, Elop

I slutet av oktober ska det nya Nokia visa upp sig och sina Windows-telefoner för världen i London. Det handlar antagligen om bolagets största marknadsföringssatsning genom tiderna. Stephen Elop, som nu varit vd för Nokia i ett år, ska upp till bevis.

Spåren förskräcker. På ett år väntas försäljningen ha fallit med 60 procent och vid jul är Nokia världens sjätte största tillverkare av mobiltelefoner, om konsulten Tomi T Ahonens prognos håller streck. Under Elops första år vid makten har 12 miljarder euro försvunnit av börsvärdet. Niotusen anställda tvingas söka annan arbetsgivare.
För exakt ett år sedan, när Elop tillträdde, ställde Hbl fem frågor som kändes relevanta då:
Hur länge trivs han i Finland?
Är Elop Mr Nokia eller Mr Microsoft?
Vilken tyngdpunkt får Finland med både nordamerikansk ledning och ägare?
Vilken ställning får Nokias forskning och utveckling (FoU) i Finland?
Vad har Elop för erfarenheter av tillväxtmarknaderna i Indien och Kina?
Vi vet att Elops hustru och fem barn blev kvar på andra sidan Atlanten. Det är knappast är ett hållbart arrangemang i långa loppet.
Vi vet också att Microsoft och Nokia bildat en allians där operativsystemet Symbian dumpats till förmån för Windows Phone. Risken är att Nokia slutar som en division inom Microsoft.
Finland är fortfarande viktigt som juridiskt hemland, även om personalen dragits ned när satsningarna på FoU har minskats radikalt. Det är klart att allt mer av utvecklingsarbetet har lagts ut på Microsoft.
Försäljningen i Asien har rasat när billiga tillverkare tagit över. I Indien sägs efterfrågan på Nokialurar ändå öka kraftigt efter att Nokia äntligen fått fram en mobiltelefon med dubbla SIM-kort, vilket gör att användaren kan använda den för tillfället billigaste operatören.
Den fråga som borde ha ställts var ändå: Förstår Elop hur sårbrt Nokias varumärke är?
Svaret är nej. Under ett kort ögonblick i februari raserade han ett helt teknologiskt och affärsmässigt ekosystem byggt kring Symbian utan att kunna erbjuda något annat i stället.