Nokia blir omkört på båda sidor

Varumärket slaktat i rekordfart och vändningen är långt borta.

Det tog fyra år för Apple att gå från noll till etta på smarttelefoner, förbi Nokia som haft positionen ända sedan 1996 då Nokia skapade en ny standard med sin Communicator. Samsung verkar också ha gått förbi. För ett halvår sedan var Nokia större än båda tillsammans.
Nokia är fortfarande storsäljare av billiga telefoner, men det är inte på dem som vinsterna görs utan på de avancerade modellerna.
När andra kvartalets siffror presenterades i går menade vd Stephen Elop att det går bra att svänga det stora skeppet och den optimismen spred sig också på börsen. Aktien fick draghjälp av ett resultat som var något mindre katastrofalt än väntat.
Samtidigt konstaterade en analytiker att Elop tvingas göra fler trolleritrick än Harry Potter i de två senaste böckerna för att bytet av operativsystem ska bli framgångsrikt. Varken HTC, Samsung eller LG har hittills lyckats locka kunderna att köpa telefoner med Windows Mobile 7.
Å andra sidan säger folk som haft Nokias prototyp "Sea Ray" i sin hand att den känns bättre i handen än den Iphone som säljs i dag.
Det är alltså fortfarande väldigt svårt att slå fast vad det ska bli av det nya Nokia.
Om kursändringen lyckas kan Elop gå till affärshistorien som omstruktureringshjälte. Nokia var ändå väldigt långt från det katastrofläge som IBM, Apple, GM eller Ford hamnat i när de sedermera räddades undan förstörelsen.
Därför ser det alltmer ut som att Elop går till historien för den mest brutala och snabbaste varumärkesslakten genom tiderna. Tyvärr kan det bli ännu värre innan gryningen kommer och sätter stopp för denna mardröm. Förutsatt att det ljusnar.