Bygg tunneln till Estland mellan Porkala och Nargö

Tunnel Det gläder mig att det på allvar diskuteras ett tunnelprojekt mellan Finland och Estland. Jag har rest över Finska viken i 23 år mer eller mindre regelbundet och anser mig vara något av en expert på området.

Jag jobbade först i Estland som biståndsarbetare några år och sedan dess har jag bedrivit en gård i södra Estland nära Tartu. Jag är också jordbrukare i Ingå så det blir att frakta en hel del maskiner, tillbehör med mera mellan gårdarna med egen lastbil. Jag vill framföra några synpunkter på tunneln i den form den förevisades i HBL (6.1).

Det är endast 45 kilometer från Porkala udd till Nargö i Estland. Den vägen skulle innebära en 20 kilometer kortare tunnel än mellan Helsingfors och Tallinn. Mellan Nargö och fastlandet kunde man bygga en bro. Detta skulle minska på trafiken i Helsingfors och i Tallinn avsevärt.

Tunneln borde absolut förverkligas som en landsvägstunnel. All frakt i Europa sker på gummihjul. Finland har en annan spårvidd på tågen än övriga Europa. En tågtunnel förändrar inte persontrafiken avsevärt. Restiden förkortas till en halv timme, men tidtabellerna är kvar. Bilen skall parkeras och så måste man ändå vara tidigare på plats. Tåget skulle främst tävla med flyget om passagerarna. Jag flög nyligen från Helsingfors till Tartu för 40 euro. För en del stadsbor och affärsmän skulle tåget underlätta resandet, men flyget återstår som ett alternativ.

En landsvägsförbindelse mellan Finland och Estland skulle sammankoppla Finland med Europa på riktigt, på samma sätt som Öresundsbron gjort för Sverige. Tunneln skulle betala sig. Priset per lastbil kunde vara 500 euro och för en personbil 50 euro. Fraktarna skulle välja tunneln framför färjan alla tider. De rykande lastbilarna skulle försvinna från Västra hamnen. Nu är det 260 000 lastbilar och en miljon personbilar som åker över Finska viken per år och trafiken ökar hela tiden. Med en enkel uträkning kommer man till att omsättningen på tunneln kunde vara cirka 130 miljoner euro i början. Finland skulle inte längre vara en ö, såsom den finländska industrin ofta uttrycker sig.

Om man försöker se vad framtiden för med sig kommer de 60 000 estniska gästarbetare, som enligt HBL-artikeln jobbar i Finland, nog att minska. Ekonomin och lönerna växer i Estland med stormsteg. Det är möjligt att en del finländare i framtiden väljer att jobba söder om viken, men de är nog inte alla i så fall helsingforsare.

Karl Åberg

Flyth, Ingå