Hållplatserna bör öppnas igen

Kollektivtrafik Riksdagsledamot Anders Adlercreutz kommenterar (HBL 24.11) förtjänstfullt det fatala beslutet att dra in järnvägshållplatserna Bobäck och Mankby, den östligaste i Kyrkslätt respektive västligaste i Esbo.
Beslutet, framtvingat av VR, fattades faktiskt redan i fjol, medan det aktuella beslutet ”bara” gällde en tidigareläggning från sommaren till utgången av mars.  Också det beslutet framtvingades av VR – och det formligen med hjälp av utpressning: annars skulle de nya, stympade Y-tågen till Sjundeå inte rymmas in mellan andra närtåg och snabbare fjärrtåg. Ändå får de nuvarande Y-tågen plats …
Trots detta hot röstade hälften av de närvarande styrelsemedlemmarna i HRT, bland dem jag som enda SFP:are från hela området, för att uppskov med indragningen. De övriga fem var en samlingspartist och en grön från Esbo, en socialdemokrat från Helsingfors och så de enda representanterna för VF och Sannf. Förslaget föll tyvärr på den samlingspartistiske ordförandens utslagsröst.
Däremot godkände HRT-styrelsen med stor majoritet, mot bara tre samlingspartisters röster, förslaget att beslutet ska prövas på nytt då större klarhet föreligger om Kyrkslätts och Esbos planer för områdena och då de nya Sm5-tågen räcker till för att sköta hela trafiken. De accelererar snabbare och kan därför göra hållplatsuppehållen lite kortare. Fler sådana Flirt-tåg har redan beställts, och detta villkor kommer att kunna uppfyllas inom ett par år.
Eftersom alla berörda parter vill slippa farliga övergångsställen vid hållplatserna krävs samtidigt en ombyggnad av dem. En möjlighet som nämnts vore att ersätta Bobäck och Mankby med en enda hållplats mitt emellan, alltså ungefär vid kommungränsen. Där finns dock ingen bebyggelse, och då det dessutom är minst tre kilometer mellan de två hållplatserna är det inget vettigt alternativ.
Låt oss alltså sikta på att Bobäck och Mankby kan öppnas på nytt inom ett par år.
Björn Månsson
Styrelsemedlem i HRT (SFP), Helsingfors