Inte särskilt dyrt att bygga

Malms flygplats Helsingfors byggdes på berggrund så länge man kunde. Och det kunde man ganska länge. Första generationens moderna förstäder byggdes i bergig terräng, till exempel Rönnbacka och Munkshöjden på 1960-talet. När de bästa byggplatserna var upptagna blev man tvungen att bygga allt mera på gammal åkermark, oftast lerjord. Östra centrum med omgivningar blev på 1980-talet det första större pålade området. Lerstrand söder om Bocksbacka talar sitt tydliga språk om byggnadsförutsättningarna på den tiden.
Sedan på 1990-talet tog man sig allt större geotekniska utmaningar. Leran i Lillhoplax rutschade ned mot vattnet precis som i Arabiastranden. Nya krav på rening av kontaminerad mark gjorde byggandet ännu mera krävande och dyrt. Men det har genomförts trots kostnader på 1 000–1 500 euro per kvadratmeter bostad.
Aktuella områden som Fiskehamnen och Busholmen erbjuder lika eller ännu svårare geotekniska och reningsproblem
Hur ligger då Malm till? Här finns några kullar men mycket gammal åkermark. Det ska pålas som på många andra nya områden. Att grunda flervåningshus på fast mark kostar 100–200 euro per kvadratmeter bostad. Grundning på pålar i Malm kostar 200–500 euro. Dessutom ska gator och gårdar stabiliseras. Annars sjunker de under trycket av de nya massor som kommer ovanpå nuvarande marknivå. Det görs så att man blandar cement med en lång visp in i leran till fast grund. Så blir det till en stabil underjordisk pelarskog.
Cement är mycket billigare än pålar och maskinerna vardagsmat. I Malm behövs ingen sprängning. I Arabiastranden är alla gator och gårdar mot stranden pålade. Här blev de sammanlagda kostnaderna enligt min bedömning över tre gånger dyrare än de blir i Malm. Här behövs ingen marksanering nästan alls. Därför blir Malm inte dyrare än andra förortsområden på åkermark. Jämför Storåker i Esbo. I dag kommer man geotekniskt billigare undan bara på två områden: Kungseken nordost om Malmgård och Kronbergsstranden på Degerö.
När militären flyttar från Sandhamn få man ett billigt område, liksom på Vårdö och Stenudden. Men dit är det ännu långt. Vill någon spara flygfältet i Malm är grundningskostnaderna alltså inget argument.
Mikael Sundman
Arkitekt, Helsingfors