Höga klackar är den nya feminina auktoriteten

Höga klackar Susanna Ginman (HBL 2.11) lyfter fram en intressant synpunkt i sin kolumn om läppstift och höga klackar. Hon har noterat att kvinnliga journalister i studion använder allt högre klackar, och undrar vad det kan bero på; är det en ukas från stylister eller ett frivilligt val?
Ginman frågar sig om de höga klackarna synliggör den manliga norm som fortfarande råder och därför utmanar vårt genussystem, eller om vi kanske är så jämställda att kläderna inte spelar någon roll. Tyvärr tror jag inte att det är det sistnämnda. Men jag tycker att den första tesen är intressant och värd att diskuteras. Högklackade skor ses ofta som förtryckande tortyrinstrument skapade för att tilltala män och göra kvinnor långsammare. Det sägs att kvinnor i höga klackar reduceras till sexobjekt. Vid en närmare granskning behöver denna syn uppdateras.
Höga klackar är inte i samma kategori av patriarkaliskt förtryck som alltför spända korsetter eller asiatisk fotbindning. Åtminstone inte nu längre när kvinnor i västvärlden har ökande möjligheter till samma karriär som män. Få moderna kvinnor använder höga klackar i väntan att bli räddade av en man, snarare kan höga klackar i dag ses som en symbol för kvinnlig auktoritet, inte förtryck. I stället för att vara slavar under modet eller patriarkatet använder många kvinnor höga klackar i dag för att komma upp i samma nivå (också konkret) som män, eller högre, och ta allt längre kliv i sin karriär.
Kvinnan behöver inte nödvändigtvis klä sig i den feminina versionen av den manliga uniformen för att vinna auktoritet: en skjorta och en jacka med en knälång kjol och platta skor. Så precis som Ginman spekulerar – höga klackar synliggör den manliga norm som råder och utmanar genussystemet. Allt fler intelligenta och framgångsrika kvinnor använder höga klackar och feminina kläder, och blir tagna på allvar. Höga klackar är den nya, självständiga, feminina auktoriteten.
Till alla oss kvinnor som använder höga klackar: träd försiktigt, ta hand om fötterna, och håll huvudet högt.
Henrika Franck
Organisationsforskare, Aalto-universitetet