Överdrivet och genant om österbottningarna

Lärarutbildning Det är en dyster bild av Österbotten folkskollärare Gustav Skuthälla ger yttryck för (HBL 24.10). Visst är vi långt bakom flötet i vår del av landet, om man nu ska tro på Skuthällas utläggning. Våra österbottniska lärare är närmast dilettanter i Skuthällas ögon och lärarhögskolan begriper inte mycket av situationen i våra svenskspråkiga skolor.

”Lärarutbildningen i Vasa, Peffan, är visserligen bra för de enspråkiga klassrummen men har inte förstått vad ett klassrum med svenska och finska elever kräver av läraren” och ”även om undervisningen naturligtvis sker på svenska så måste läraren vara fullt tvåspråkig” menar Skuthälla. Annars ”kanske han inte förstår vad eleverna talar bakom den österbottniska lärarens rygg om de talar finska”.

Detta skulle vara den enspråkiga österbottniska lärarens problem. Det är möjligt att ”en stor det av studenterna i våra gymnasier är enspråkiga” och ”har svårt att formulera sig”, men är det säkert att det är dessa som söker sig till lärarhögskolan. Visst finns det språkkunniga i de österbottniska gymnasierna också.

De österbottniska lärarstuderandena har en minst tolvårig grundskola med finskundervisning ända från daghemstiden. Att hen inte skulle klara av att förstå något av den finska som talas ”bakom hans rygg” förefaller överdrivet nedsättande om våra lärarstuderande. Så illa är det inte.

För att klara situationen som lärare ”måste du vara tvåspråkig även om undervisningen naturligtvis sker på svenska” upplyser Skuthälla vidare. Bra att undervisningen ännu i de svenska skolorna ska ske på modersmålet. För min del skulle jag tillägga att utöver undervisning på svenska ska självfallet de svenska skolorna ordna många timmar med finskundervisning och i de finskspråkiga svenskundervisning.

”En lärare med bristande kunskaper i finska har ingen chans att klara (...) en klass där det surrar av svenska och finska om vartannat mellan eleverna, skriver Skuthälla. Men vad är det för klass eller form av undervisning han talar om? Ska idealet vara den typen av oreda som man har i de värsta skolorna i Sverige där alla elever och lärare talar samtidigt under undervisningstiden? Bevare oss. I en skola är lärarens uppgift att undervisa.

Alla är vi medvetna om språksvårigheterna när det gäller det finska språket i Österbotten. Men att framställa situationen så medeltidsmässig, så genant, överdriven och nedsättande om de österbottniska lärarna är närmast en tragisk händelse.

Vad gäller områdena för lärarutbildningen skulle jag ha sett att vi ska ha en lärarhögskola i Svenskfinland. Om en lärarutbildning ska planeras i Helsingfors ska den lyda under det ena universitetet som är inkört och kan se över hela Svenskfinland. Två universitet med en befolkning på 280 000 personer måste vara ett skämt. Det är ur svenskhetssynpunkt en beklaglig utvecklingsperiod vi upplever.

Visst har var och en rätt att tala för två lärarhögskolor i Svenskfinland, men för det behöver man inte trakassera våra österbottniska lärarstudenter, lärare och lärarhögskolan.

Rune Björkqvist

Molpe