Utveckla, avveckla inte

Kollektivtrafik Finlands regering dikterar alla möjliga slags ”reformer”. En av dessa är planen att införa konkurens på rälsen, vilket i praktiken innebär skrotande av tågtrafiken.
I Sverige har man länge haft rälsen öppen för konkurrens. Jag hör till en i Sverige verksam skrivarförening, dit det hör också etablerade författare. I samband med årsmötena brukar det anordnas författarföredrag med tillhörande diskussion. Jag deltog flera gånger i dessa samkväm och åkte dit via Luleå med tåg vilka ägdes av ett franskt privatföretag.
Tågen var i dåligt skick och vagnarna slitna. En gång fungerade inte toaletterna, vilket är besvärligt på en över tio timmar lång resa. På allt såg man att vinsten hade maximerats på bekostnad av underhållet. Det största problemet var förseningarna. En gång kom jag fram först på eftermiddagen, i stället för på morgonen. Då var en stor del av programmet redan förbi.
I stället för att skrota tågtrafiken och erbjuda rutter åt privatföretag borde regeringen utveckla den inom ramen för VR eftersom det garanterar en demokratisk kontroll av en så viktig trafikform. Järnvägstrafiken är också den mest miljövänliga av alla alternativ, och borde, i stället för att avvecklas, utvecklas även i glesbygden. Till exempel lokala tåg mellan Uleåborg och Rovaniemi samt Uleåborg-Kolari med Kemi som knutpunkt skulle underlätta levnaden för oss som bor vid järnvägen och nu bara ser tågen susa förbi.
Kerstin Tuomala
Simo