Reglerna kunde vara tydligare

Lobbning HBL:s artikel (11.10) om kommunikationsbranschen var överraskande balanserad. Kommunikation och lobbning väcker ofta väldigt starka känslor, men Jenny Bäck hade lyckats fånga in de flesta relevanta argumenten i diskussionen. Men kanske en lobbyists synvinkel ännu kan klargöra vissa detaljer.
Lobbning, eller påverkande av politiska beslut, har naturligtvis alltid skett i en eller annan form. I Finland skedde påverkandet av hävd i kabinetten utan någon som helst form av insyn eller transparens. Med åren har dock samhället utvecklats och företagsfloran i Finland blivit mångsidigare. Då centralorganisationernas ledare tidigare kunde påverka ministrar å hela industriområdens vägnar är behoven för 2000-talets allt mer specialiserade och nischade företag mångsidigare.
Precis som inom många andra områden har det alltså också inom kommunikationen till beslutsfattare uppstått en efterförfrågan för expertis angående hur politiska processer fungerar och vilka inverkningar besluten kan ha på olika branscher.
I regel brukar åtgärder som förbättrar verksamhetsförutsättningarna för finländska företag anses vara positiva för samhället. Tyvärr verkar det dock ofta som att det inte är fullständigt acceptabelt för företag att använda den expertis och erfarenhet personer som jobbat i politiken samlat in. Problemet i Finland är enligt mig inte att för många tidigare politiker jobbar som konsulter, utan snarare att alltför få flyttar mellan den offentliga och den privata sektorn.
Som konsult hjälper jag våra kunder att förstå hur beslutsfattandet fungerar och beslutsfattare att förstå hur besluten de fattar påverkar näringslivet. Resultatet är större ömsesidig förståelse och bättre resultat för företagen, och det är jag stolt att jag kan bidra till.
Jag förstår att det finns en viss oro över eventuella intressekonflikter som kan uppstå då personer som jobbat med politik blir konsulter. Därför skulle det vara bra att reglerna för lobbning var tydligare. Karenstider, register och dylika åtgärder kunde öka förtroendet för såväl beslutsfattningen som konsulternas arbete.
Jag påpeka åt Vilhelm Franck (HBL 14.10) att jag tidigare jobbade som specialmedarbetare för Carl Haglund, inte som sekreterare, och att jag inte jobbar på Miltton, utan på Tekir.
Patrik Gayer
Kommunikationskonsult
Helsingfors