Politikerna måste reagera på höjda priser

Kollektivtrafik Helsingforsregionens kollektivtrafik HRT meddelar att förhöjningsbehovet för biljetter för 2016 är 6,9 procent och för 2017 11,4 procent. Inom två år ska väljarna svälja en förhöjning om 18,3 procent i en tid då arbetslösheten stiger, inkomsterna slutat stiga men skatterna måste höjas!

I denna förhöjning ingår ju inte effekterna av västmetrons förlängning, som Esbo ska bekosta till 70 procent. Om vi utgår ifrån att den effekten blir lika stor som prishöjningen 2017, men med den skillnaden att den ska betalas bara av Esbobor och inte av alla invånare i huvudstadsregionen, får vi räkna med ett ytterligare förhöjningstryck om cirka 40 procent i Esbo.

I dag kostar en biljett till Helsingfors fem euro, efter alla dessa förhöjningar, cirka 8,30 euro – enkel väg för en person, cirka 16,60 euro tur-retur. Hur många kommer att betala 16,60 euro för att åka i mörker med en snitthastighet på 43 km/h och med en total restid på ungefär 30 minuter Och då befinner man sig på tänkt metrostation i Stensvik, och inte hemma. Den verkliga restiden från ändpunkt till ändpunkt innefattande byte till anslutande buss blir ännu längre.

Dessa förhöjningar och felaktiga investeringar är helt förkastliga och strider mot bemödandena att få folk att övergå till kollektivtrafik. Esbo stad planerar och drömmer om att bygga dyra bostäder kring metrobanan för att få fler metrotrafikanter och finansiering av den kraftigt förlustbringande investeringen. Men dessa förhöjningar i kombination med bristen på parkeringsplatser för anslutningstrafiken och vägran att planera för p-platser för boende vid metrostationerna gör att alla förhoppningar kommer på skam.

Att framföra alternativet med att förbättra cykellederna är ingen lösning för äldre människor, barn och barnfamiljer. Dessutom fungerar den inte vintertid. Likaså kommer det knappast att finnas investeringsutrymme för att förbättra den interna trafiken inom Esbo, trots att det är den som växer mest.

HRT påstår att det saknas alternativ till biljettprisförhöjningen, men här måste nog politikerna och i synnerhet SFP reagera kraftfullt mot en politik som socialt slår mot de svagaste väljarna, ekonomiskt innebär skatteförhöjningar och ekologiskt innebär att omställningen till ett hållbart samhälle stannar upp i Esbo.

Rolf Sandberg

Sökö

Ulf Sjögren

Stensvik

Nina Winqvist-Niskanen

Kaitans