Undervisningen måste ägnas tid och omtanke
Åbo Akademi Politices studerande Carl von Knorring skriver (HBL 21.9) om förlegade undervisningsmetoder vid Åbo Akademi. Han skriver att studierna i statskunskap genomförs genom att man nöter in litteraturen. De få föreläsningar som ges tenderar att bli en monolog från lärarens sida utan försök till interaktion. von Knorring hänvisar till att liknande klagomål framförts av studenter vid Helsingfors universitet.
Vi vet inte hur det ligger till vid statskunskapen, men vi kan försäkra att von Knorrings beskrivning inte gäller Åbo Akademi generellt. I undervisningen i filosofi har man exempelvis sedan 1970-talet kört med arbetsgrupper och diskussioner i samband med föreläsningarna. Kursuppsatser har varit en viktig examinationsform vid sidan av boktenter (som ofta görs som hemuppgifter där tonvikten ligger på förståelse snarare än utantilläsning).
Detta förutsätter givetvis att undervisningen är något som ägnas tid och omtanke, inte bara ses som ett nödvändigt ont som inskränker lärarnas tid att forska.
Martin Gustafsson
Professor i filosofi
Lars Hertzberg
Professor emeritus i filosofi
Kristoffer Holmlund
Sara Smeds
Emma Strömberg
Filosofistuderande
Åbo Akademi