Grunden för medierna kan inte vara understöd

KSF Media Monika Fagerholm ställer till Konstsamfundet frågan om det fria ordet kan vara business (HBL 24.9).
I årets upplaga av Föreningen Konstsamfundets magasin Konstsam, som också finns att läsa på föreningens hemsidor, säger jag bland annat: ”I dag ser medievärlden, globalt, en förändring vars dramatik inte många kunde förutse bara för några år sedan. En blick framåt pekar klart mot fortsatt förändring.
Konstsamfundet vill för sin del fortsättningsvis vara en aktiv aktör när det gäller finlandssvenska medier. Det gäller att möta de utmaningar vi också i Finland ser redan i dag: ett kraftigt ökat och lätt tillgängligt utbud av information från en mångfald av kanaler och källor, förändrade läsarbeteenden, inte minst bland yngre konsumenter av information och en annonsmarknad som ser möjligheter att till lägre kostnad nå flera potentiella kunder. Bilden kan ännu kompletteras med att distributionskostnaderna stigit och att tidningarna de senaste åren påförts högre skatt.
Det faktum att det finns många läsare som gärna ser den traditionella papperstidningen som överlägsen elektroniska lösningar gör det inte enklare att navigera i förändringen, tvärtom. Men de röster som säger att lösningen är att bara göra en existerande produkt i sin nuvarande form bättre förbiser, är jag rädd, att vi redan nu lever i en värld där teknologin, annonsörer och många läsare lämnat de traditionella alternativen bakom sig. Allt tyder på att den trenden kommer att fortsätta – och förstärkas.
Konstsamfundet vill medverka i och påverka den utvecklingen – just i enlighet med vårt uppdrag att främja informationsspridning på svenska.
Konstsamfundet har under många år finansierat det underskott våra tidningar, framför allt Hufvudstadsbladet gjort. År 2013 var underskottet för KSF Media närmare fyra miljoner euro. Medievärldens utveckling snarast fortsätter att öka kostnaderna, utan att man ser möjligheter till motsvarande högre intäkter. Det är ingen enkel ekvation. På det finns många exempel bland tidningsutgivare och andra mediehus i Finland och i våra grannländer.
Ändå är inte det primära målet för Konstsamfundets mediestrategi att spara pengar, utan alltså att att trygga information på svenska också i framtiden. Vi är medvetna om att föreningen också i framtiden sannolikt kommer att vara tvungen att skjuta till betydande medel för att vi framgångsrikt skall kunna sköta den uppgiften.
Samtidigt vill jag understryka vad jag har sagt förut: Grunden för finlandssvenska medier kan aldrig vara understöd. Sådana resurser finns inte och det är inte heller annars en klok politik. Mediernas bas – och framtid – ligger hos deras läsare och andra konsumenter av deras utbud.
Föreningen Konstsamfundet skjuter alltså årligen till miljonbelopp för att, som Monika Fagerholm uttrycker det, trygga det fria ordet. Jag känner inga andra dagstidningar i Finland eller Norden vars ägare gör det.
Christoffer Taxell,
Styrelseordförande
Föreningen Konstsamfundet