Kan det fria ordet vara business?

KSF Media Det kan inte hjälpas: att läsa nya ”innehållsdirektörns” lilla kria (HBL 21.9) ökar inte precis förtroendet, varken för denna – som själv beskriver sig som något slags vildhjärna på grund av sin (säkert riktigt välbetalda) mot-alla-odds-tro på det fria ordet, dessutom – eller för den nya enorma organisatoriska förändringen inom KSF Media där man inte har råd med journalister men nog med chefer, chefer, chefer.
Som kommer att betyda att 30 journalister får gå – yrkesmänniskor, som själva ofta – i åratal redan gett ”oss” läsare det som direktörn nu kvittrar om att ”vi” ska skriva om i mejl till henne att vi vill ha. Journalisterna som har kompetensen behandlas som skit, men söndra och härska, vem bryr sig? Orwellskt är namnet – vart ska man gå med sitt raseri?
Och nej: så länge som ägaren Konstsamfundet har 55 miljoner euro för en utvidgning av ett redan befintligt konstmuseum, kan man inte tala om alternativlöshet. ”Vi” kan också läsa stadgar och redan innan eventuella ändringar i dem upptäcka flera punkter och meningar som smärtfritt kunde motivera ett vidgat, kontinuerligt stöd till KSF.
Och nej igen: ett ekonomiskt minusresultat inte kan bli plus utan att man gör något. Men det som står på spel, som journalisterna själva försökt påpeka om och om igen för döva öron, är det fria ordet. Lägg till nedskärningarna på svenska Yle: att låtsas att en smärtgräns inte är nådd är att sticka huvudet i sanden.
En liten, geografiskt splittrad minoritet är i sig aldrig någon ekonomiskt lönsam affär, men skör är dess existens och fortbestånd. Så frågan blir ytterst, kan det fria ordet vara ”business”? Eftersom det är en ödesfråga för hela finlandssvenskheten som alltså inte finns till i kraft av att den skulle vara ekonomiskt konkurrenskraftig, så kunde man vänta sig att inte en enda person – Konstsamfundets ordförande Kaj-Gustaf Bergh – skulle vara den som skulle få avgöra den.
Var är alla ”hövdingar” och politiker och personer med ideologiskt inflytande, nu?
Monika Fagerholm,
Författare
Tenala

SVAR I omorganiseringen av KSF Media minskar vi antalet chefstjänster (från 39 till 29) och förenklar strukturen, så att det finns sex resultatansvariga direktörer som utgör ledningsgruppen, och 23 förmän som leder teamens arbete på kort och lång sikt.
Beslutet att rekrytera en direktör externt baserade sig på att den kompetens som tjänsten förutsätter inte fanns internt.
Barbro Teir,
Vd och ansvarig utgivare
KSF Media