Metron styr hela stadsplaneringen i Esbo

Esbo Ulf Sjögren träffar huvudet på spiken i sin insändare (HBL 24.8). Esbo stadsplanering håller på att förvandla hela södra Esbo till en betongöken. Det heter att Esboviken behöver metroförlängningen, men den karga sanningen är att det är metroprojektet som behöver Esboviken. För att alls kunna motivera den enormt dyra tunnelbanan måste man nu bo i famnen på varandra i hela södra Esbo.
På vårvinterns fullmäktigemöte presenterade stadens höga tjänstemän planerna. Det skröts med hur vi får många nya skattebetalare, hur metron har kapacitet att sköta rusningstrafiken och hur vi får in så många många som möjligt invånare på minsta möjliga yta. Nog är det en kontroversiell målsättning! Man struntar i trivseln! Det hävdades också att företagen kräver metroförbindelse för att etablera sig i Esbo. Vi vet att den som väljer att bo i Esbo förväntar sig få se lite natur omkring sig med fina möjligheter till rekreation så som strandpromenader, skidåkning, båtliv, fiske, skärgårdsturer med mera. Man förväntar sig också att trafiken löper i den glesa staden samtidigt som vi alltid varit bortskämda med smidiga och snabba förbindelser till Helsingfors.
Men varför vill stadsplaneringen med våld gräva ner miljarder i en tunnelbana som ersätter bussarna längs Västerleden, som om busstrafiken på motorvägen någonsin utgjort en flaskhals? Samtidigt tampas man nu redan med besvärliga stockningar inom bostadsområden, som förorsakas dels av att det interna gatunätet lämnats därhän trots tillbyggen, dels av att korsningarna och anslutningarna mellan våra leder och ringvägar inte har någon chans att klara av det ökande trafikflödet. Och då handlar det ingalunda om flödet in till stadskärnan, utan när- och tvärtrafiken.
Nu låter man metron helt styra stadsplaneringen. Samtidigt finns det hur mycket plats som helst i vår glesa stad att utveckla och bygga till. Det finns inget entydigt behov att packa ihop oss på det här viset i otrivsamma betongöknar. Kan någon ge ett exempel på en lyckad stenöken i en förort? Inbillar man sig att det kommer teatrar, bion, stenfotsbutiker och dylikt i Finno? Eller arbetsplatser? Kontor töms, vi får inte Nokia tillbaka, och på överskådlig sikt finns inga signaler på den dynamik man föreställt sig.
Vad hindrar att man håller Mattby som ändhållplats, besparar oss förlängningens miljard som både stat och kommun måste låna, och håller kvar Esbovikens busslinjer direkt till Kampen? Då behövs ingen tilläggsinvestering alls. Busstrafiken till Helsingfors minskar rejält ändå i och med Mattbymetron. Och Esbovikens förbindelser förblir hur goda som helst!
Då kunde man med fördel lägga lite sordin på tätandet och också på det överdrivna Finno-projektet. Man kunde bygga lite trivsammare och luftigare. Kontroversiellt är också att vräka de övervintrande båtarna i Finno. Staden har i sin visdom tänkt sig att lejonparten av de över 2 000 vinterförvarade segel- och motorbåtarna ska förpassas till Kärringmossen, 20 kilometer upp på land! Då blir Esbo den enda strandkommunen i hela landet som gör så!
Såsom utstakat blir Finno-projektet riktigt dåliga nyheter för den stora skaran seglare, fritidsfiskare och sjöfarare. Man behöver verkligen inte bo alldeles vid vattenbrynet. Och bygger man så stort och tätt, blir trafiken på ytan olidlig. De flesta av nyinflyttarna jobbar nämligen inte i stadskärnan eller över huvud taget vid en metrostation.
Hela strategin är så irrationell att det måste vara fråga om lobbyverksamhet på hög nivå. Det fick vi belägg för i HBL (25.8) av Tommy Pohjola. Byggbranschen har ont om jobb, men inte ska väl Esbo behöva förbygga sig för den sakens skull.
Fred Granberg,
Stadsfullmäktigeledamot (SFP)
Esbo