Tadam måste räddas

Musikteater I Impuls-kolumnen (Hbl 5.2) kommenterar Mats Liljeroos det märkliga och beklagliga beskedet att Tadam efter årets uppsättning, ytterligare en i raden av lysande ungdomsmusikaler, inte har råd med fler produktioner. Det leder till en domänförlust inom musikteaterutbildning på svenska i Finland, skriver Liljeroos. Det är en viktig aspekt men inte den enda och kanske inte ens den viktigaste.
Tadam, under Mika Westerlunds musikaliska ledning och i Ylva Edlunds regi, har i 18 års tid sett inte bara musikaliska scenförmågor växa fram. Lika beaktansvärt är det arbete som försiggår bakom kulisserna där frivilliga unga krafter satsar tid och energi medan de lär sig samspel och långsiktigt planerande.
Också på andra sidan rampen fyller Tadam en uppgift. Publiken är mestadels finlandssvenska skolungdomar som får uppleva att det går att skapa kultur på svenska i Finland och att det lönar sig att våga vara kreativ. För en lite äldre åskådare är Tadams medryckande musikaler väl värda de ”kulturella kaffepengar” som Liljeroos efterlyser.
Ibland klagar man inom fonderna över att det råder brist på vettiga understödsmottagare som uppfyller stadgarnas kriterier. Man är av förståeliga skäl inte heller villig att trampa in på områden som ska finansieras med offentliga medel. Tadam tillhör knappast den kategorin. Tadam behöver fonderna – och fonderna behöver projekt som Tadam!
Tadam om något är ett uttryck för identitetsskapande och livskraftig kultur- och ungdomsverksamhet på svenska i huvudstadsregionen, just den typen av verksamhet som borde ligga finlandssvenska fonder allra närmast hjärtat. Om de inte räddar Tadam begår de en oförlåtlig dumhet.
Henrica Bargum,
Helsingfors