Finskt pilotprojekt orsak till nej i Sverige

Det svenska införandet av studieavgifter för utomeuropeiska studenter har blivit ett fiasko. Det var naivt att tro att internationella studenter skulle betala för att utbilda sig i Sverige. När de nu uteblir blir vi medvetna om effekterna. Dessutom har Sverige skapat en negativ uppdelning mellan två studentgrupper – de som betalar och de som inte betalar.

Sveriges förenade studentkårer (SFS) är den svenska nationella studentrösten och representerar nästan 90 procent av studenterna på svenska universitet och högskolor. I slutet av oktober deltog SFS tillsammans med åtta andra nationella studentorganisationer på Nordiskt Ordförandemöte anordnat av SYL och SAMOK.

Under mötet presenterades bland annat det i Finland pågående pilotprojektet om studieavgifter på universitet och högskolor. Just studieavgifter är något vi har erfarenhet av i Sverige då det infördes för studenter utanför EU/EES-området under 2010. Det finns många problem med studieavgifter i högre utbildning, effekter som Sverige märkt av och som med största sannolikhet kommer drabba Finland om pilotprojektet permanentas.

Införandet av studieavgifter i Sverige för studenter utanför EU/EES föregicks av en lång debatt men inget pilotprojekt. Nu, två år efter införandet, ser vi tydligt effekterna.

Antalet inresande studenter från länder utanför EU/EES har minskat med hela 80 procent. De som väljer att studera i Sverige har oftast stipendium och få betalar för sin utbildning. En sådan avsevärd minskning av antalet utomeuropeiska studenter får stora effekter.

Studenter från tredje land är en värdefull tillgång för svenska studenter eftersom de utmanar våra egna tänke- och levnadssätt. De höjer kvaliteten på utbildningen genom att tillföra ett internationellt perspektiv och skapar viktiga band till Sverige som långsiktigt får positiva effekter på vår ekonomi och våra internationella relationer. Detta går vi nu miste om.

Dessutom leder ett införande av studieavgifter till en social snedrekrytering när bara de som har goda ekonomiska förutsättningar kan studera i Sverige. Både på nationell och europeisk nivå finns mål om att studentpopulationen ska återspegla samhällets sammansättning för att få in olika perspektiv i utbildningen och öka förståelsen för andra kulturer. Det synsättet bör gälla även för studenter utanför EU/EES. Det talades i Sverige om att stipendiesystem skulle väga upp för införandet av avgifter men faktum är att det råder en stor brist på stipendier och att de satsningar som görs inte är tillräckliga.

Förutom direkta effekter på högre utbildning och en social snedrekrytering finns en annan tydlig tendens som oroar. I alla europeiska länder som infört studieavgifter för utomeuropeiska studenter före 2006 har dessutom studieavgifter sedan införts för landets egna studenter. Oavsett politikernas nuvarande hållning riskerar införandet av studieavgifter för utomeuropeiska studenter att vara ett första steg mot införande av studieavgifter för alla studenter.

Utbildning är inte något som gynnar enbart individen. Även samhället stärks av att såväl inhemska som internationella studenter utbildar sig. Sverige har redan infört studieavgifter vilket fått stora effekter på högskolan och antalet utomeuropeiska studenter. Något som även riskerar att få långsikta konsekvenser.

Det finländska pilotprojektet har en positiv egenskap, det är att det just är ett pilotprojekt. Det finns fortfarande tid att säga nej till studieavgifter!

 

Erik Pedersen,
vice ordförande
Sveriges förenade studentkårer