En konkurrenskraftigare metropol

Den särskilda metropolutredning som nu pågår landar på de nya fullmäktigeledamöternas bord redan i början av nästa år. De sex utredningspersonerna i metropolen skall utreda behovet av förändringar i kommunstrukturen och på hur en eventuell metropolförvaltning kunde utformas.
En metropolförvaltning är viktigt för markplanering, bostads- och trafikpolitiken med syfte att trygga regionens och hela landets internationella konkurrens- och dragningskraft. Den nästan helt avstannade bostadsproduktionen kombinerad med en relativt långsam och osmidig planeringsbyråkrati hindrar tillväxten och en ökad sysselsättning, något vi verkligen skulle behöva med tanke på den offentliga ekonomins hållbarhet. Så nya verktyg måste skapas.


Vi ska ändå akta oss för att bygga ett elfenbenstorn. En verklig och demokratisk förankring på den lokala nivån måste finnas. Invånarna ska uppleva att metropolförvaltningen ger ett mervärde eftersom dessa frågor påverkar vardagen och utvecklandet av närservicen.


Utformningen av det offentliga rummet är en viktig del av vårt välmående och vår trivsel. Det handlar inte bara om en tilltalande arkitektur utan om tillgången till service, till kommunikationer, en fungerande tillgänglighet och den vardagliga tryggheten. En svår kombination men där utvecklingen i det stora varit hela positiv. Fiskehamnen, Arabiastranden och den planerade Varvsstranden i Helsingfors kan fungera som goda exempel. I Östersundom finns det chans att tänka nytt och innovativt och utgå från ett ekologiskt trädgårdsstadsbyggande. Det kunde internationellt bli en föregångare vad gäller boende och service.


Att Helsingfors stadskärna hålls levande, lockande och konkurrenskraftigt är viktigt för hela metropolområdet . Under de senaste åren har utvecklingen varit positiv både vad gäller boende, detaljhandel och service. Det skall vi inte kväsa med exempelvis vägtullar utan i stället satsa på en fortsatt utbyggnad av kollektivtrafiken och cykelvägsnätet.


För att minska trafiken i centrum behöver vi en ny diskussion om en centrumtunnel, vars idé uttryckligen är att föra trafiken under jord. Vi vet, till exempel genom erfarenheter från Stora Robertsgatan, att ett fotgängarvänligt centrum endast är möjligt om logistiken på ett fungerande sätt kan tryggas.


Kollektivtrafiken är en dynamisk metropols livsnerv. Spårbunden trafik är både ekologiskt och kostnadsmässigt långsiktigt en god investering. Därför vore exempelvis en metroslinga till den planerade Kronobergsstranden ett bättre alternativ än en bro eller färja.
Centrumslingan (Pisarabanan) är nödvändig för att kunna utveckla kollektivtrafiken i metropolen och trygga servicenivån inom långdistanstågtrafiken, vilket också motiverar en statlig delfinansiering av den.


Metropolen är hela Finlands motor och befolkningsutvecklingen är snabb. Det förutsätter att vi kan hantera tillväxten så att alla invånare får tillgång till ett fungerande, välplanerat och människonära samhälle. I denna region där servicen, trafiklösningarna, markplaneringen och framför allt människornas vardag inte känner till kommungränserna är det nödvändigt att på ett hållbart sätt tillsammans skapa en konkurrenskraftigare region.

Marcus Rantala
statssekreterare (SFP)
Helsingfors