Självständig konsumentombudsman behövs

Mer eller mindre i tystnad och enligt en snabb tidtabell håller arbets- och näringsministeriet på och bereder en sammanslagning av konkurrensverket och konsumentverket. Sammanslagningen ska enligt planerna ske vid ingången av år 2013 och innebär att konsumentombudsmannen, som nu är överdirektör för konsumentverket, degraderas till en avdelningsdirektörspost vid det nya konkurrens- och konsumentverket. Konsumentombudsmannen skulle alltså förlora sin självständighet.


Arbets- och näringsministeriets planer på att kringskära konsumentombudsmannens självständiga ställning som övervakande myndighet kan ses som ett klart hot mot vårt välfungerande konsumentskydd och som ett avsteg från den nordiska traditionen med självständiga konsumentombudsmän. Visserligen har konkurrensstyrelsen och konsumentstyrelsen i Danmark slagits ihop år 2010, men samtidigt lyftes den danska konsumentombudsmannen ut till en självständig myndighet, som alltså administrativt inte är underordnad den nya styrelsen.


Under senare år har den finska konsumentombudsmannen som person – i jämförelse med våra två första konsumentombudsmän – inte nämnvärt synats i media. Enligt min bedömning har detta haft negativa konsekvenser för näringsidkarnas villighet att följa den konsumentskyddande lagstiftningen. En självständig konsumentombudsman frikopplad från det nya konkurrens- och konsumentverket kunde lättare återta sin synlighet i media.


Min uppfattning är att man i Danmark är nöjd med lösningen att ge konsumentombudsmannen en självständig ställning i förhållande till konkurrens- och konsumentstyrelsen. Eftersom våra nordiska samhällen är relativt lika varandra, finns det anledning att anta att samma modell skulle fungera bra även i Finland. Vi behöver alltså en konsumentombudsman frikopplad från det nya konkurrens- och konsumentverket! Samtidigt skulle denna lösning stärka konsumentombudsmannens position bland de andra självständiga ombudsmännen i Finland.


Johan Bärlund
Helsingfors