Satsa på en trygg trafikplanering

cykling Allt flera Helsingforsare väljer att cykla. Man tar sig fram längs gator och torg och längs anvisade cykelbanor, men också ibland längs trafikleder som är tänkta för fotgängare.
För två år sedan undertecknades Brysseldeklarationen som förbinder staden till att utöka cyklandet. Tanken är att cykelresorna 2020 ska utgöra 15 procent av alla resor inom staden. Till planerna hör också att likställa cykling och fordonstrafik. I framtiden skall cyklister och fotgängare avskiljas allt tydligare från varandra. Brysseldeklarationen ger alltså  både cyklister och fotgängare hopp inför framtiden. Ändå ser verkligheten annorlunda ut än den framtid som utlovas. Utanför stadens centrum  finns det gott om cykelbanor. Enda problemet är att cykel- och gångbanor alltför ofta korsar varandra och att busskurerna är placerade på gångbanan vilket betyder att fotgängaren vid av och påstigning av bussen tvingas röra sig på cykelbanan. Olägenheterna torde dock gå att korrigeras, om bara viljan finns.
Inom själva stadskärnan har man redan delvis vidtagit åtgärder. Smala cykelleder har ritats in både på gator och trottoarer. Hur stor trygghet cyklisten verkligen känner längs dessa smala leder som finns inritade längs den ena delen av körbanan vet jag inte, men åtminstone konfronteras inte cyklister och fotgängare på dessa områden. Däremot finns chanser för att cyklister och bilister möts på ett otrevligt sätt.
Avsaknaden av trafikljus, främst för den lätta trafiken, men också i någon mån en viss nonchalans att följa givna regler förekommer. En stor portion av hänsynstagande är därför önskvärd av alla som rör sig till fots, med cykel eller framför någon form av motorfordon.
Helsingfors har naturligtvis inte lika långa traditioner som cykelstad som till exempel Köpenhamn där trafiken är ytterst välplanerad. Cyklister och fotgängare rör sig tryggt längs egna markerade trafikleder. Körfilerna är fria för motorfordon och kollektivtrafik. Trafikljusnätet är genomtänkt och framförallt tycks Köpenhamnsborna följa givna regler. Danskarnas syn på trafikplanering är värt att ta efter också här hemma.

Susanne Kollin,
Helsingfors