Trafiksäkerhetsprogram behövs i nordisk tv

Ett nordiskt tv-program om trafiksäkerhet och efterföljande radioprogram där säkerhet och trafik kan debatteras skulle kunna ge oss ett säkrare nordiskt samhälle. I dag finns ingen plats för seriös trafik- och motorjournalistik i de nordiska länderna samtidigt som behovet av folkbildning i säkerhetsfrågor är större än någonsin. Medierna skulle kunna samarbeta med varandra för att ge allmänheten ett trafiksäkerhetsprogram.
I de nordiska länderna har tv-stationer och radiostationer trafikradio och det finns lokalt satsningar på att rapportera om trafikläget på vägarna. Men tv-kanalerna i de nordiska länderna har inget gediget trafiksäkerhetsprogram att erbjuda allmänheten. Dagens yngre generationer vet knappast att SVT i Sverige 1978-2003 sände ett framgångsrikt motor- och trafikprogram som hette Trafikmagasinet. Det var ett bil- och konsumentprogram som lockade miljontals tittare. Varför finns det i dag inget trafikprogram? Det är min övertygelse att ett nordiskt samarbete mellan tv-kanaler tillsammans med radiokanaler skulle kunna leda fram ett framgångskoncept – ett nationellt trafiksäkerhetsprogram i media.
Medierna har resurser, kunskap och förmåga att granska olika företeelser i samhället. Trafiken och trafiksäkerheten är definitivt ett område som förtjänar både uppmärksamhet och granskning. Medierna skulle också kunna göra trafikfrågorna mer tillgängliga för allmänheten. I dag är det myndigheter, organisationer och föreningar som inom trafikområdet försöker nå ut med sina olika budskap. Men hur ska allmänheten och trafikanterna kunna ta till sig all information? Medierna skulle kunna arbeta annorlunda än vad som är fallet nu.
Ett nytt trafiksäkerhetsprogram skulle behövas i tv. Ett förslag skulle kunna vara att tv-kanalerna börjar samarbeta med att göra olika tv-inslag till ett sådant program. Människor med erfarenheter, det vill säga ideellt arbetande i organisationer och föreningar, trafikskadade och anhöriga, brukarorganisationer inom funktionshinderområdet, experter från myndigheter, företag och forskning skulle kunna medverka tillsammans i olika paneler och kommentera fordon, transporter, miljöer och säkerhet. Ett sådant program skulle också kunna exporteras till andra länder.
Den första juli i år började skolans nya läroplan att gälla. Trafikfrågorna ska få större utrymme i skolorna. Det är bra och kommer på sikt att få fler barn och unga mer medvetna och trafiksäkerhet. De yngre kommer också vilja att vara aktiva och delaktiga i debatten. Deras kunskap och erfarenheter kommer att behövas inte minst för framtidens bilindustri, trafikforskning och säkerhetsarbete i samhället.
Sverige och Finland skulle som trafiksäkerhetsnationer kunna nå ut betydligt bättre än vad som är fallet nu. Medierna i Sverige och i Finland kan ha nyckeln till ett sådant framtidsprojekt. Medierna kan ge oss ett säkrare nordiskt samhälle och medierna behövs för att nollvisionen ska kunna bli en verklighet mot trafikskador och förluster.

Jörgen Lundälv,
docent i socialt arbete vid
Göteborgs universitet,
docent i trafikmedicin vid
Umeå universitet
Göteborg, Sverige