Musikpedagogerna vill arbeta i skolan

"De som studerar vid Sibelius-Akademin är fullfjädrade musiker som inte har som professionell dröm att försöka få andras ohängda tonåringar att sjunga", karikerar Dan Johansson, ordförande för Finlands svenska lärarförbund i Hbl 16.8.  Vidare sägs det i artikeln att det visat sig vara svårt att producera musiklärare.
Som lektor i musikpedagogik vid Sibelius-Akademin är jag glad och stolt om vi utbildar skickliga musiker. Men även om man är en fullfjädrad musiker, betyder det inte automatiskt att man ser ner på musikpedagogens yrke eller att man inte vill jobba som musiklärare!
En av mina viktigaste uppgifter som didaktiklärare är att ge de studerande redskap så att de får just andras ohängda tonåringar att sjunga, samtidigt som de inser vilken rolig utmaning och vilket belönande jobb musikläraren har. Under de senaste åren har vi vid Sibelius-Akademin jobbat hårt och målmedvetet för att förnya de pedagogiska studierna, allt för att föra de studerande och skolvardagen närmare varandra.
Jag har tät kontakt med fältet och har också lyckats engagera duktiga och ambitiösa musiklärare som tar emot våra studerande under praktikperioderna. Ofta har jag efteråt fått höra av studerande: Nu vet jag vad jag är bra på och vad jag kan bli bättre på. Jag vill verkligen bli musiklärare!
De senaste fem åren har vi också åkt ut på rekryteringsturnéer till de finlandssvenska gymnasierna för att slå ett slag för utbildningen och musikläraryrket. Till vår stora glädje har antalet svenskspråkiga sökande stigit och vi har också kunnat anta ca 2-6 svenskspråkiga per år.
För våra studerande på grundnivå tenderar studierna att dra ut en aning på tiden, helt enkelt för att de ofta vikarierar och jobbar som timlärare i olika skolor redan under studietiden. Men de som blivit klara de senaste åren jobbar i skolor bland annat i Ekenäs och Helsingfors, och inom de närmaste 2-4 åren borde 10-12 studerande få sina magisterpapper och förhoppningsvis söka sig till skolvärlden.
Sibelius-Akademin satsade också stort på en tvåårig svenskspråkig utbildning (2009-11), som gav nio klass- eller ämneslärare musiklärarbehörighet för grundskolan. Dessa blev klara med sina studier i juni och en del av dem jobbar nu i Kimito, Dalsbruk, Helsingfors, Vanda, Ekenäs och Karleby, ända från lågklasserna upp till gymnasiet. 
Sakta men säkert ser vi resultatet av vårt jobb och vi fortsätter att utbilda flera duktiga och fullfjädrade musikpedagoger. De får en gedigen utbildning och är mycket eftertraktade på arbetsmarknaden, men vi gör vårt yttersta för att styra dem till skolan.
I stället för dylika uttalanden behöver vi stöd för att få beslutsfattarna, både på nationell nivå och ute på fältet, att inse att man inte skall skära ner på timresursen i musik. Om vi tillsammans lyckas med det så kanske det småningom också inrättas flera musiklärartjänster – musiklärarna behöver nämligen mer än några strötimmar undervisning per vecka!


Marina Lindholm, lektor i musikpedagogik vid Sibelius-Akademin, lektor i musik i Grankulla