FST5 kan vara mer än nöjd med sina tio år!

TV I medeltal sju av tio finlandssvenskar, och fem av tio finskspråkiga, ser på FST5 varje vecka. Exakt varför tittarna väljer FST5 är omöjligt att säga, men tittarstatistiken visar, inte helt överraskande, att kanalens tittare är en heterogen och ganska kräsen grupp, med väldigt varierande tittarmotiv.
Få enskilda program på FST5 når de stora massorna, men i stället är tittarna ganska jämnt spridda på de olika delarna av det mångsidiga utbudet på kanalen. Tittarsiffrorna visar också att finlandssvenskarna anmärkningsvärt ofta föredrar andra program än FST5:s finskspråkiga tittare. Bland de svenskspråkiga toppar de finlandssvenska programmen, och framför allt TV-nytt, i allmänhet statistiken. Märk väl: om 25 000 finlandssvenskar ser en specifik TV-nyttsändning innebär det att cirka 40 procent av alla finlandssvenskar som finns vid televisionen kl 19.30 väljer just det programmet. En mycket bra prestation med andra ord.
De kvantitativa undersökningarna berättar ändå bara en del av sanningen. Enligt samstämmiga kvalitativa undersökningar uppfattas TV-nytt av finlandssvenskarna som en central nyhetskälla. Undersökningarna visar också att den absoluta majoriteten av finlandssvenskarna är antingen nöjda eller mycket nöjda med Svenska Yles och FST5:s program.
FST5:s största utmaningar finns bland de yngre tittarna som ändå är klart nöjdare med utbudet i dag än de var för tio år sedan, alltså före digitaliseringen.
För dem som oroar sig över, eller kritiserar, FST5:s och Svenska Yles utbud kan det vara bra att minnas att Svenska Yles Nyheter, sammanlagt med sina nyhetsprogram på tre plattformar – i tv på FST5, i radion via både Vega och Extrem och på webben på svenska.yle.fi –  dagligen når fler finlandssvenskar än Hbl, i alla åldersklasser.  Endast de allra äldsta bedömer att dagstidningen är den viktigaste nyhetskällan för dem. Bland de yngre konkurreras både alla övriga medier självklart ut av webben.
I nyhetstorkan under juli valde Hbl (11.7) att publicera en artikel om FST5 som påstår att det går riktigt illa för finlandssvenskarnas tv-kanal. Där använder man sig av den tittarstatistik som vem som helst kan hitta på Finnpanels nätsidor som enda källa för sin artikel. Finnpanels siffror bygger på automatisk mätning från ett antal finländska tv-hushåll. Bland dem som har Finnpanels mätapparatur installerad i sin tv ingår så få finlandssvenskar att det är lätt att förstå att statistiken vad gäller det specifikt finlandssvenska tittandet blir otillräcklig.
Vill man förtydliga kan man säga att tittarsiffrorna i första hand indikerar hur många finskspråkiga tittare som följer med tv-programmen, utan att specificera språktillhörighet.
FST5 har många uppdrag av vilka ett är att fungera som brobyggare mellan Svenskfinland och de finskspråkiga. Den rollen tar kanalen på stort allvar och i motsats till vad Hbl skriver (14.7) följer många finskspråkiga också kontinuerligt med de finlandssvenska programmen. Den klart viktigaste uppgiften för både FST5 och hela Svenska Yle är ändå att serva uttryckligen de svenskspråkiga och tvåspråkiga finländarna med heltäckande, högkvalitativa och oberoende public service-program. För att bedöma hur det uppdraget lyckas fungerar Finnpanels siffror dessvärre inte.
Både kvalitativa webbpanelsundersökningar som Yles publikundersökning kontinuerligt gör, undersökningar som tankesmedjan Magma har gjort och den finlandssvenska Barometern visar däremot att FST5, när kanalen om en dryg månad fyller tio år, kan vara mer än nöjd med sitt första decennium.

Mary Gestrin,
mediechef,
svenska Yle

Mary Gestrin,
mediechef,
Svenska Yle

SVAR Jag försökte nå Mary Gestrin både per telefon och sms för att få FST-ledningens kommentar till artikeln om FST och Finnpanels siffror, dessvärre utan framgång.
Faktum kvarstår (och nämns också i artikeln) att flera av FST:s egna program, med Strömsö i spetsen, tidigare lockade betydligt fler tittare än i dag. Jag hade bland annat velat fråga Gestrin vilka tankar detta väcker med tanke på FST:s framtida profilering.
Min avsikt och uppgift var och är inte att göra publikjämförelser mellan Hbl och public servicebolaget Yle.

Marianne Lydén,
journalist, Hbl