Kartläggningen av lärarutbildningen gäller samverkan

Uppslaget om utbildningsfrågor (Hbl 29.5) ger en felaktig och negativ bild av Kulturfondens inställning till lärare och lärarutbildningen.

Kulturfonden utgår i all sin verksamhet från att skolan, tillsammans med daghemmen, har en avgörande betydelse för det svenska i Finland. Vi har en utmärkt skola, en av de bästa i världen, tack vare goda, engagerade lärare och en högklassig lärarutbildning. Det som är bra kan bli ännu bättre; det finns alltid delområden som kan utvecklas. Nu senast har både nationella och internationella utvärderingar visat att det behövs nya insatser för att stärka det svenska skolspråket. Det är kanske skäl att tillägga att det är en fråga som inte enbart gäller skolan utan alla som har ett ansvar för den språkmiljö som omger barn och unga.

Kulturfonden har regelbundet låtit göra olika utvärderingar inom utbildningssektorn för att få fram faktaunderlag för diskussion och beslut som gäller vår skola. Läromedelsutredningen som väckte debatt för några år sedan blev en utgångspunkt för en livlig utvecklingsverksamhet. Tack vare Kulturfonden kunde alla svenska skolor vara med i OECD:s Pisautvärdering 2009; åtgärdsförslagen diskuteras som bäst av alla involverade parter.

Den kartläggning som nu är under planering och som avses i artikeln handlar inte om en övergripande utvärdering av lärarutbildningen, sådana görs av andra instanser. Kartläggningen gäller uttryckligen samverkan mellan skolan och lärarutbildningen. Olika uppfattningar kommer att dryftas och frågor för att belysa problematiken är: Hur ser arbetsgivarna på de nyutexaminerade lärarna med avseende på deras kunskaper och färdigheter? Hur ser de nyutexaminerade lärarna på den arbetsmiljö de möter? Hur ser de nyutexaminerade lärarna på sin utbildning i relation till skolarbetets krav? Hur ser lärarutbildarna på lärarutbildningen i relation till samhällsförändring och nya läroplaner?

Fonden har utgått från att utredningen gagnar alla olika parter som arbetar för den svenska skolan.

Berndt Arell,
direktör
Veronica Granö-Suomalainen,
utbildningsombudsman, Kulturfonden

Svar:

Både Kulturfondens direktör Berndt Arell och utbildningsman Veronica Granö-Suomalainen har fått läsa artikeln i förväg, och därtill kommit med tillägg och kompletteringar som vi beaktat.

Lena Skogberg
Redaktionschef (skrivande och utveckling), Hbl