Töntnation

Finlands ”brand” byggs upp eller rivs ner på basen av dem som syns i det internationella media vad man sagt eller hur man beter sig lever vidare på internet. Envar är naturligtvis själv ansvarig för vad man sagt eller hur man betett sig.

Världsmästerskapet i ishockey kan ses som ett evenemang var Finlands internationella ”brand” antingen kan ha förstärkts eller försvagats. Som idrottsnation har det säkert förstärkts, men vår image som töntnation har också gjort det. Vilken image som lever längre får framtiden visa.

För att i framtiden undvika liknande situationer borde kanske relevanta myndigheter, i första hand UM, arrangera kurser för personer som representerar vårt land, i internationellt i beteende, protokoll och vad som är lämpligt. Kulturkännedom skulle inte heller skada. Detta gäller idrottare, sångare och kulturpersoner.

Ett lands ”brand” består av många små evenemang och helheter. Det byggs upp och förstärks under många år, men kan förstöras och dras ned av ett eller ett par ”katastrofala” händelser. Som liten nation har vi inte råd med många sådana.

Jan-Peter Paul