Ryanairs vd viftar bort all kritik

För långa jobbpass, jobbtvång trots sjukdom, dålig säkerhet. Piloternas kritik mot Rayanair och vd:n Michael O'Leary är svidande. Nonsensprat, är hans svar.

Det skulle egentligen handla om lågprisbolaget Ryanairs nysatsningar i Sverige, i går när vd:n Michael O'Leary var på besök i Stockholm. Men presskonferensen kom att handla om något helt annat, om den svidande kritik som riktats mot Ryanairs ledning den senaste tiden.

Tidigare i veckan uppgav till exempel Sveriges Radio att hälften av lågprisbolagets 3 000 piloter har gått samman i ett hemligt nätverk, Ryanair Pilot Group (RPG), för att driva fackliga frågor mot sin arbetsgivare. Hemligt och anonymt eftersom de som är med säger sig vara rädda för att få sparken om ledningen i Ryanair får reda på att de är fackligt aktiva.

Piloternas kritik handlar bland annat om att de ibland tvingas flyga mer än 12 timmar i sträck, att de tvingas flyga trots att de är sjuka av rädsla för att mista jobbet och att bolaget prutar på säkerheten. Anklagelserna får vd:n att elda upp sig rejält på presskonferensen och punkt för punkt mosar han ner all kritik.

– Totalt nonsens, säger han.

Som det här med att hans piloter inte får gå med i facket:

– Fullständigt osant. Jag kan visa dig den irländska grundlagen där det står att alla har rätt att gå med i facket. Ingen kan stoppa en Ryanairpilot att gå med i facket, säger Michael O'Leary och tilläger att han inte "kunde bry sig mindre".

– Om du vill slösa pengar på organisationer som går med på att dra ner på jobben och att din lön sänks så säger jag: gå med.

Struntar i facket

Och gruppen RPG, som uppges ha fått med 1500 Ryanairpiloter, viftar han bort som vore den en irriterande fluga. Enligt O'Leary är RPG något som piloter från konkurrerande flygbolag har hittat på.

Han till och med namnger de fem som driver frågan och säger att den som leder det hela är ordförande för pilotfacket vid holländska KLM.

– RPG leds av piloter från konkurrerande flygbolag som aldrig flugit för Ryanair, aldrig jobbat för Ryanair och inte vet vad de pratar om.

Inte heller anklagelserna om att Ryanairs piloter tvingas flyga för många timmar i sträck vinner något gehör hos vd:n. Han påpekar att Ryanair bara flyger korta sträckor och av de tolv timmar en pilot maximalt är på jobbet flyger han eller hon högst sju timmar.

– Fråga om en kopia av en pilots flygschema, säger O'Leary och menar att det ska ge honom rätt.

– Piloterna är de mest undersysselsatta som finns. Ingen pilot flyger mer än 900 timmar per år. Det är 18 timmar per vecka. För det får de 150 000 euro om året.

Fast på en punkt håller O'Leary med sina kritiker: Ryanair struntar i allt vad fackföreningar heter.

– Vi har inte godkänt någon fackförening på 29 år och vi kommer inte att göra det eftersom vi förhandlar direkt med våra piloter och kabinpersonal.

Ryanair sämst i klassen

Samma dag som O'Leary var i Stockholm kom uppgifter på att Ryanair är sämst i resebranschen på att följa rekommendationer från svenska ARN (allmänna reklamationsnämnden). Enligt nyhetsbyrån TT fälldes Ryanair i 24 fall förra året, men har låtit bli att betala ut ersättningar i hälften av dem.

ARN:s beslut är rekommendationer, men de flesta fällda företag väljer att följa nämndens beslut.