Blåstinstrument. Fr.v. Auroora, Oona och Emilia byggde sina spelverk av pinnar och flaskor. Saara Heikinheimo är handledaren som vet hur man gör. Foto: Benjamin Suomela

Vindens melodi hörs i Instrumentparken

Det är vinden som kommer att stå för energin och ljudet under Konstens natt vid Brunnsparksstranden. Temat Tonande stad kommer att stödas av mer än tusen enkla instrument som placeras ut längs stranden.

De franske kompositören Pierre Sauvageot har planerat instrumenten som ingår i verket Harmonic Fields, och helsingforsarna har i sin tur byggt dem i parker och lokaler lite här och där under veckan som gått.

Medan vinden framför en konsert för dem som promenerar genom parken kan man passa på att inspireras av hur mycket man egentligen kan göra med tomma PET-flaskor och paketsnören.

Vissa av instrumenten bygger man på tio minuter. Andra kan ta ett par timmar. De största kräver två eller tre personers insats.

Återanvändning

I Björnparkens instrumentverkstad handlade det om de lite enklare instrumenten. En solig söndag är det ingen större utmaning att ta sig till en park och skruva ihop ett instrument, och det var därför ganska trångt kring borden på eftermiddagen. Saara Heikinheimo som ansvarar för en av verkstäderna berättar att allt i princip bygger på återanvändning. Tre fyra olika instrumentmodeller tillverkades på löpande band med hjälp av flaskor, skruvar och trälister. Vissa instrument behövde också en del metallrör för att klinga som de ska.

Oona Meltti, två år, var en av de yngsta i parken. Tillsammans med systrarna Emilia, 3 år, och Auroora, 5 år, byggde hon flaskinstrument som kommer att ljuda under Konstens natt.

Lång konsert

Instrumentparken är öppen under hela Konstens natt från klockan 15. Alla de som byggt instrument under dagarna inför evenemanget är välkomna att ta dem med och bidra till installationen. Instrumentparken finns invid Café Carusel, och klockan 14-19 kan man komma dit med sina instrument. Efter Konstens natt får man ta hem sitt instrument.

Konceptet heter Harmonic Fields och är planerat av Pierre Sauvageot. Det har tidigare förverkligats på flera orter i England, Frankrike, Belgien och Danmark, men det här är första gången man fått med återvinningen i temat.

Producenten Toni Casalonga övervakar workshopparna och ser till att instrumenten byggs på rätt sätt. Han anser att Helsingfors är en perfekt plats för Instrumentparken.

– Här finns det garanterad vind längs Brunnsparksstranden och här finns motiverade instrumentbyggare i alla åldrar. Jag är helt förtjust och tror det blir riktigt bra, säger han.

Casalonga är själv målare och skulptör bosatt på Korsika, och har följt med på Instrumentparkens resor runt Europa.

Tomflaskorna är donerade av ett bryggeri och utsätts för både kniv och målarfärg innan de blir instrument. Vissa blir propellrar, andra får strategiskt placerade hål som släpper in vinden och skapar ljud.

– Allt bygger på massa och volym. Ett enda instrument hörs inte speciellt långt. Ju fler instrument desto bättre, säger Casalonga. Och det gäller att veta hur man ska bearbeta flaskorna för att få fram rätt sound.

– Vi hoppas få ihop åtminstone 1 200 instrument till Konstens natt, säger Maria Huhta, som tillsammans med Sirje Niitepöld representerar Helsingfors festspel och övervakade verksamheten i Björnparken. Under en veckas tid har det arrangerats dagliga instrumentverkstäder runt om i staden.