Monet och Picasso upp i rök?

Brände Olga Dogaru upp en Picasso och två Monet i sin vedugn? Det är en av de centrala frågorna i rättegången kring en uppmärksammad konststöld som i dag inleds i Rumänien.

Olga Dugaru, modern till en misstänkt konsttjuv, är i fokus då en av 2000-talets mest uppmärksammade konststölder behandlas i en domstol i Rumänien på tisdag. Närmare bestämt ska man slå fast om Dugaru har bränt upp tavlor för ett värde på 100 miljoner euro i sin vedugn.


Det var i oktober 2012 som Olga Dugarus son, småbrottslingen Radu Dugaru, tillsammans med tre andra personer beslöt sig för att slå på stort och bröt sig in i museet Kunsthal i Nederländerna. Tillslaget räckte bara några minuter och på den tiden fick tjuvarna med sig sju tavlor, en tavla av Picasso, två av Monet, en av Matisse, en av Gauguin, samt varsin tavla av Lucian Freud och Meijer de Haan.

Väl tillbaka i Rumänien försökte tjuvarna sälja tavlorna, men utan rätta kontakter och med stora rubriker världen över om stölden, hade de svårt att få dem att gå åt. Efter att polisen identifierat Dugaru och hans kumpaner på övervakningskameror greps han och två andra personer vid årsskiftet.

Spikar i askan
Olga Dugaru blev då orolig och försökte skydda sin son. I polisförhör uppgav hon att hon först gömde dem i ett ödehus i sin hemby Carculiu. Men då polisen fortsatte leta, beslöt hon att gräva ner dem på ortens begravningsplats. När eftersökningarna inte upphörde bestämde hon sig för att det bara fanns ett säkert sätt att försäkra sig om att ingen någonsin skulle hitta tavlorna.

– Tavlorna låg i en väska som jag lade i ugnen. Jag kastade också in ett par morgontofflor och gummikängor och väntade tills allt hade brunnit upp, berättade hon i förhören på våren, enligt den rumänska nyhetsbyrån Mediafax.

Nyheten om de uppbrända tavlorna slog ner som en bomb i konstvärlden, men på sommaren återtog Dugaru överraskande sitt erkännande.
– Hon har ljugit. Allt vad hon sade tidigare var ren och skär lögn, sade hennes advokat Radu Catalin Dancu till New York Times.

Men tekniska experter som arbetat med fallet köper inte Olga Dugarus plötsliga helomvändning. I utredningen hittade man i ugnens aska spår tidstypisk målfärg, samt gamla spikar som användes för att montera taveldukarna i ramar. Spikarna har genomgått extensiva undersökningar och flera konstexperter har tillkallats som hjälp, berättar utredaren Until Niculescu för Reuters.

– Spikarnas form, sättet på vilket de tillverkats för hand och den metallegering som använts leder oss till slutsatsen (att de använts i gamla tavlor). Det är inget tvivel om saken.

Utredarna säger sig vara säkra på att åtminstone tre av tavlorna har eldats upp.

Polisen vinkade åt tjuvarna
Holländska medier riktar härd kritik mot polisen och museets väktarföretag. Enligt tidningen AD trodde till en början inte på väktarna som påstod att det hade skett ett inbrott. Väktarna, för sin del, märkte till en början inte ens att några tavlor hade försvunnit. Polispatrullen hade redan hunnit lämna brottsplatsen då väktarna insåg vilka tavlor det var som hade stulits. Då hade det redan gått en timme från det att polis tillkallades och tjuvarna hade hunnit sätta sig i säkerhet.

Enligt de åtalades försvarsadvokat Maria Vasii hade poliserna till och med stött på de åtalade utanför museet, utan att fråga vad de gjorde där mitt i natten.
– En av poliserna till och med vinkade med handen till dem som för att säga att allt var under kontroll, säger Vasii till AD.