Snabbast med cykel. Bröderna Henrik och Tobias Rissanen cyklar till skolan alltid när vädret tillåter det. Skolan rekommenderar hjälm, men en del klasskompisar har den hängande på styrstången. Foto: Tor Wennerström

Stadens försäkring gäller också på skolvägen

Trots att skolorna i Helsingfors och Esbo tecknat försäkringar för sina elever är det inte alla skolor som vill att förstaklassisterna cyklar till skolan i morgon.

– Det är mycket roligare att cykla till skolan än att sitta i bil och vänta och köa, tycker Henrik Rissanen, 12 år.

Han och trillingbröderna Tobias och Edward har en cirka två kilometer lång skolväg till Mattlidens skola i Esbo. Det tar en kvart att cykla till skolan och pojkarna cyklar så länge det går, tills snön kommer. Vatten är pojkarna inte rädda för.

– Om det börjar regna under dagen så byter vi bara kläder när vi kommer hem, säger Tobias Rissanen.

– Det är mest praktiskt att de cyklar. Jag kan skjutsa dem till skolan, men då startar vi tidigt och de måste vänta där tills skolan börjar, säger pappa Mikko Rissanen.

Han är noga med säkerheten, hjälmen ska vara på huvudet och cykeln ska vara i skick. Han har just köpt nya bromsklossar till en av cyklarna.

– Här finns goda cykelvägar, men också riskfaktorer. Folk kör 50-60 kilometer i timmen trots att hastighetsbegränsningen är 30 på vägarna i området, berättar Mikko Rissanen.

Skolbarnen är försäkrade
I Helsingfors och Esbo har städerna tecknat försäkringar för alla skolbarn. Dessa försäkringar gäller även under skolvägen. Då är det den kortaste vägen till och från skolan som gäller.

– Den kortaste vägen är beskriven på pappret men ibland måste detta tolkas. Det är ju trots allt barn det handlar om och om de går via lekparken eller glasskiosken gäller försäkringen. Men om det är flera timmar mellan skoldagens slut och hemkomsten kan det tolkas annorlunda, säger Johanna Kappelus, riskchef vid Esbo stad.

Hon får ibland förfrågningar av föräldrar om vad barnens försäkring täcker. Då poängterar hon att säkerheten är viktigast.

– Om en förälder frågar om försäkringen gäller om barnet cyklar utan hjälm så tycker jag att det viktigaste är att tänka på säkerheten och inte på om försäkringen täcker olyckor. Om en allvarlig olycka sker är ersättningen en klen tröst, säger Kappelus.

Var stadens försäkring gäller behöver man inte fundera på hos familjen Rissanen. De har tecknat en privat olycksfallsförsäkring för barnen som gäller överallt och hela tiden, eftersom alla tre pojkarna spelar ishockey i Blues juniors, i olika lag dock.

Inga cyklar på skolgården
Flest olyckor sker när barn cyklar till skolan. Därför har de flesta skolor en rekommendation om att elever i första och andra klass inte ska cykla till skolan. På Cygnaeus lågstadieskola i Helsingfors har man i ordningsreglerna skrivit att barnen inte alls ska ta sig till skolan med cykel.

– Det är ett önskemål från vår sida, vi har inte rätt att förbjuda någon att cykla till skolan. Det beslutet ligger hos föräldrarna. Men eftersom vi har så liten skolgård tillåter vi inte att cyklarna parkeras inne på gården. Om barnen lämnar cykeln utanför är det okej, säger Ronnie Rehn, rektor för Cygnaeus.

Däremot har skolan ett särkilt utrymme där man kan ställa sin kickboard eller skateboard.

Kan inte sådana vara farligare än cyklar?
– Det är rätt resonerat att det kan vara farligare men vi kan inte förbjuda dem heller. Vi uppfattar att det är viktigare att barnen har utrymme att röra sig på skolgården medan föräldrarna får avgöra hur barnen tar sig dit, säger Rehn.

En vanlig riskfaktor vid skolorna är när föräldrar för sina barn till skolan med bil. Trängseln i morgontrafiken kan vara stor.

– Vi har bett föräldrarna att inte köra in på skolgården med bil eftersom det blir så pass trångt. Däremot har vi en lugnare gata i närheten där man kan stanna, säger Carita Glasgow, rektor vid Topeliusskolan i Helsingfors.

– Vi har turligt nog inte haft några allvarliga olyckor längs skolvägen så länge jag jobbat här. Vi tycker det är viktigt att diskutera med barnen så att de förstår hur man ska röra sig tryggt i trafiken, säger Glasgow.