Foto: Colourbox.

Kartong och Asien är skogsbranschens ljusglimtar

Pappersindustrins svaga utsikter tynger de finländska skogsbolagen.

I dagsläget finns tillväxtpotentialen i förpackningsindustrin och på den växande asiatiska marknaden.

Skogsbranschens konsult Rainer Häggblom listar problemen: efterfrågan på tryckpapper sjunker på grund av tidningarnas svårigheter, exporten i Europa går trögt och Finlands konkurrenskraft är svag.

Därför riktas blickarna mot Asien, där marknaden växer snabbast. Det är där tillväxten för både papper och massa finns, säger forskningschef Erno Järvinen på Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter (MTK).

– I fortsättningen kommer företagen allt mer att söka sig till länder utanför Europa. Andra växande områden är Nordafrika och Latinamerika, säger han.

I Asien är problemet enligt Häggblom att kinesiska pappersföretag överinvesterat i flera pappers- och kartongslag. Därför sväller utbudet.

– För exporten härifrån är konkurrenskonstellationen inte särskilt lätt, förutom i det högsta kvalitetssegmentet, säger Häggblom.

Bra för kartong
I samband med publiceringen av UPM:s kvartalsrapport meddelade skogskoncernen att pappersverksamheten delas i två delar i november, i Europa och Asien. Under årets andra kvartal var pappersgruppens rörelseresultat elva miljoner euro på minus på grund av den europeiska marknaden.

Bolaget vill nu förbättra sitt resultat med hjälp av organisatoriska förändringar. Vd Jussi Pesonen säger att också ändringar i ägarförhållandena är möjliga, vilket innebär att verksamheter kan säljas eller köpas.

UPM:s vinst före skatter minskade till 128 miljoner euro under andra kvartalet. Under samma tid i fjol var vinsten 221 miljoner euro. Omsättningen minskade med 4 procent.

Läget är svårt – av de tre finländska skogskoncernerna är det bara Metsä Group som lyckats förbättra sitt resultat för andra kvartalet från i fjol. Orsaken till att Metsä Group lyckats bättre än UPM och Stora Enso är enligt Järvinen på MTK att de två sistnämnda är mer beroende av pappersmarknaden än Metsä Group.

Vinsten för pappers- och kartongbolaget Metsä Board, som ingår i Metsä Group, kommer från kartongtillverkningen, säger Järvinen.

I väntan på bioteknologi
Virkesexporten går bra på grund av tillväxten i Asien, och enligt Häggblom kommer den knappast att stanna. Tidigare var konkurrensen från USA hårdare på trämarknaden i Asien, men när byggandet i USA nu börjat öka har virkesexporten till Asien i sin tur minskat.

På lång sikt har skogsbranschen intressanta utvecklingsmöjligheter i bioteknologin, säger Häggblom. Det blir ändå inte aktuellt i större utsträckning förrän om ett antal år.

– I väntan på det borde man hitta ett sätt att uppnå bra resultat för att ha råd med forskning och investeringar.