Foto: Benjamin Suomel. Omasairaala är Harri Ahos åttonde sjukhus som han grundar. Enligt honom bygger ett välfungerande sjukhus på bra logistik och kundfokus.

Nya sjukhus väntar många patienter

Starten var trög för HNS privatsjukhus Hyksin, men nu får man skära ner marknadsföringen för att inte få för många patienter. Omasairaala, som ägs av ett försäkringsbolag, har öppnat starkt och utvidgar.

I vintras fick Helsingfors två nya privata sjukhus: Hyksin och Omasairaala. Det är två sjukhus med vitt skilda planer. Det ena satsar på hälso­turism, det andra på snabbhet.

Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikts, HNS, eget privatsjukhus Hyksin ska ge läkarna en chans att extraknäcka utan att lämna sjukhusets lokaler. Hyksin kämpade länge för att få ett tillstånd men nu har det kört i gång.

– Vi hade hoppats på en bättre start. Samtidigt är det inte ovanligt att så här stora organisationer är trögstartade, säger HNS förvaltningsöverläkare Lasse Lehtonen.

Målet var att man mellan mars och juni i år skulle ha gjort femtio operationer. Nu har man i stället hunnit med tio.

– Efterfrågan är stor. Vi har till och med fått minska marknadsföringen utomlands eftersom vi inte kunnat ta in så många patienter. Problemet ligger i att logistiken inte fungerar för tillfället då Mejlans sjukhus genomgår en stor renovering, säger Lehtonen.

Hyksins affärsmodell bygger på att locka utländska hälsoturister till Finland.

Hälsoturism gynnar Finland
– Vi använder oss av ett finländskt företag som transporterar patienter till oss från resten av Europa. Det är främst ryssar som visat intresse för våra tjänster. Den finska cancervården har fått ett gott rykte där, säger Lehtonen.

Hittills har Hyksin haft mest psykiatripatienter.

– Psykiatri- och psykoterapitjänster har varit populära. Patienterna är villiga att betala själva för terapi och psykiatrikerna vill jobba under kvällar. Men ekonomiskt sett betyder tjänsterna inte mycket för bolaget.

Under vinterhalvåret ska logistikproblemen vara lösta och verksamheten borde kunna komma i gång på allvar efter den långsamma starten.

Användarvänligt sjukhus
Det andra sjukhuset, Omasairaala, ägs av försäkringsbolaget Pohjola.

Verkställande direktör Harri Aho riktar skarp kritik mot de långa väntetiderna för att få en ortopedisk ­diagnos.

Enligt honom klarar inte den offentliga sektorn av att vårda mindre allvarliga fall.

– Det finns flera orsaker till att vi som försäkringsbolag äger ett sjukhus. Det är inte endast den offentliga sektorn som varit långsam. Vårdkedjan har varit oskäligt lång på hela marknaden. Det kunde ta upp till sju veckor för att få en diagnos oavsett till vilket sjukhus man beställde tid, säger Aho.

Samarbete behövs
Omasairaalas affärsmodell skiljer sig markant från Hyksins. Båda profilerar sig som högklassiga och moderna sjukhus, men på Omasairaala har man inget intresse för hälsoturism.

– Skämtsamt brukar vi kalla oss själva för arbetarklassens sjukhus. Våra patienter är mestadels arbetande finska medborgare som fått en arbets- eller idrottsskada. Snabbhet och god kundrespons betyder mer än många patienter för oss, säger Aho.

– Människor tror att de ska få vård inom rimlig tid eftersom de betalat skatt. Men så är det inte längre i dag. Offentliga sektorn behöver privata aktörer för att ta hand om icke brådskande fall, säger Aho.

På Social- och hälsovårdsministeriet håller man delvis med om att ett samarbete är nödvändigt.Man upplever inte privatsjukhusen som konkurrenter till de kommunala sjukhusen.

– I Finland är den offentliga sektorn stor och stark, och som alternativ har vi privata aktörer. Men blir man svårt sjuk så får man fortsättningsvis snabbast och bäst vård inom den offentliga sektorn, säger medicinalrådet Timo Keistinen.

Keistinen anser att de privata aktörernas betydelse ofta tonas ner i diskussionen. Till exempel nämner man enbart de kommunala sjukhusen i den nya hälso- och sjukvårdslagstiftningen. Men kommunen kan förstås välja var den skaffar tjänsterna.