Foto: EPA/BORIS ROESSLER

Youtube och Teosto ingår avtal

I höst ska reklamintäkter från You­tube även livnära finländska artister. Det har varit segt att få i gång avtalet, nu är förhandlingarna på slutrakan.

Som ett led i kampen mot piratism rapporterade Hbl i går om hur sökmotorn Google årligen tar bort tiotusentals sökträffar. Också sökmotorns videotjänst Youtube försöker hitta en modell som passar både användare och artister.

Nu jobbar Teosto och You­tube på att få ett avtal som kan ge artisterna ersättning för klipp som användare laddar upp. Ett avtal mellan parterna är mycket nära, men även Teosto börjar bli otåligt.

– Vi har redan kommit till en punkt där ett avtal borde ha ingåtts. Nu jobbar vi för att så snabbt som möjligt lösa de sista oklarheterna, säger Jani Jalonen på Teosto.

Artisten bestämmer
Teosto kan inte redogöra för alla motstridigheter de haft med Google, men det handlar om både ersättningsnivåer och tekniska lösningar.

Youtube vill minska borttagna länkar och i stället öka reklamen.

När en användare laddar upp material den inte äger rättigheterna till snappar systemet upp det här. En rapport skickas till upphovsrättsägaren som får avgöra om klippet får ligga kvar på sajten eller inte.
 

Det fiffiga systemet
  • Youtube jämför de klipp som laddas upp mot en referensdatabas.
  • Referensdatabasen består av 15 miljoner klipp från hela världen.
  • Om en del eller hela klippet motsvarar något klipp i databasen rapporterar systemet automatiskt till den som äger rättigheterna (artist, produktionsbolag, tv-kanal osv.)
  • Upphovsmännen väljer i förväg en profil för vad Youtube ska göra med klipp som hittas: tjäna pengar på dem, få statistik om dem eller blockera dem.
  • Avtalet mellan finska Teosto och Youtube väntas bli klart i år.

Med det nya licensavtalet skulle artisten även få en slant i fickan om den godkänner att låten ligger kvar på sajten.

– Youtube är den mest använda musiktjänsten i Finland. Men det är klart att artisterna måste få en kompensation för det material som finns där, säger Jalonen.

Den stora nyheten som licensavtalet innebär är att användarna kommer att se fler videoklipp som innehåller reklam. I Finland har inga musikvideor haft reklamsnuttar i sig. Men här kommer man att se en skillnad.

Problem med rättigheter
Reklam är ett nödvändigt ont, anser yttrandefrihetsorganisationen Electronic Frontier Finland, EFFI.

– Det finns ingen gratis lunch. Bara de sista detaljerna med Youtubes rapporteringssystem rättas till är det ett mycket fiffigt system. Reklamintäkterna riktas till ägarna samtidigt som You­tube inte begränsas, säger vice ordförande Ville Oksanen på EFFI.

Google har redan avtal i över 40 länder. Exempelvis kammade artisten Psy, som står bakom storsuccén Gangnam Style, in flera miljoner euro via Youtube.

Finländska artister har alltså gått miste om att tjäna stora summor?

– Det stämmer helt. Så länge som vi inte har ett giltigt avtal missar finländska artister ersättning för sin musik, säger Jalonen.