Foto: Skärmdump från Off-reklam.

När chefen slutade vifta

Den lapska sommarens ylande mygginferno gav upphov till en av Finlands mest kända reklamfraser någonsin. I år fyller kampanjen ”Sluta vifta!” 25 år.

Sloganen för Offs myggmedel, ”Älä huido!”, Sluta vifta!, myntades av en slump en sommarkväll vid Muonio älv i Lappland i mitten av 1980-talet när myggorna verkade vara alldeles ovanligt blodtörstiga.

Efter en lång arbetsdag satt Peter Didrichsen, avdelningschef vid Trans-Meri som tillverkar det amerikanska företaget Offs myggmedel, och drack konjak tillsammans med marknadsföringschefen. Med i sällskapet var ortsbon Ilmari Mattila som också var anställd vid Trans-Meri.

Inspelningen av företagets senaste tv-reklam hade inte gått helt friktionsfritt under dagen, och när kvällen kom blev de båda männen från södra Finland dessutom hårt ansatta av ihärdiga mygg­svärmar.

Med brännvin i näven

Enligt legenden ska lapplänningen Ilmari Mattila ha frågat varför i all världen cheferna viftar och har sig i stället för att använda sitt eget myggmedel.

– Med Ilmari drack man inte konjak, utan Koskenkorva. Men annars stämmer berättelsen, säger Didrichsen.

Yttrandet slog an en sträng hos reklammannen Didrichsen, som direkt grep tillfället och övertalade Mattila att upprepa sin kommentar framför kameran.

– Ilmari skulle aldrig ha gått med på det, men just då hade han tagit tillräckliga mängder Koskenkorva. Och när han en gång lovat något var han inte den som backade ur.

Reklamen spelades in i juli 1988 på Pallastunturi mellan tolv och fem på natten, och valdes till Finlands mest populära reklam 1989.

– Det tog en viss tid att förklara för företagets amerikanska jurister varför Ilmari på sin lappländska dialekt talar om ”ohvi”, eller ”ohovi” i stället för Off, säger Didrichsen.

Filmsnutten gjorde Mattila till en motvillig kändis.

– Jag ber om ursäkt om jag gjort intrång i ert vardagsrum, lär Mattila ha sagt då turister i Lappland kände igen honom.

– Ilmari hade en mycket okommersiell framtoning, och det är kanske därför det blev en kommersiell succé, säger Didrichsen.